NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-29
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2004-10-01, 06:37
Jag fortsätter, med liten framgång, att försöka hitta information om min till Ystad inflyttade anfader. Jag har helt kört fast och hoppas att någon med insikter i Ystads källmaterial kan föreslå eventuell väg förbi detta hinder. Detta är vad jag har.
 
Joachim Christoffer Lembke, regementssadelmakare vid det Mörnerska husarregementet, kommer sannolikt till Ystad 1773 med den första skvadronen ur detta regemente som förläggs till staden. Jag har ett första dokument med hans namn från Ystad och Hospitalet 1774. Det enda jag har läst om denna tid är att husarerna inkvarterades hos borgarna, men jag vet ingenting om min anfader som inte var ryttare. Jag har också hört att husarerna och deras familjer ofta mantalskrevs vid regementet, men jag vet inte om sådant material finns för denna period med namn på de rekryterade. Enligt en s.k. generalmönstringsrulla i Krigsarkivet dör han 1784-05-11, men dödsort är inte angiven. Hans död återfinns inte i Ystad S:t Petris eller Marias dödböcker, däremot finns hans hustrus död noterad i S:t Petri 1789-10-30 och hon skrivs som regementssadelmakarens änka.
 
Jag har inte funnit dessa personer i Ystad S:t Petris husförhörslängder 1783-1784, 1786- (och HFL för S:t Maria saknas för perioden), och inte heller som dopvittnen i någon av de båda församlingarna. Det är inte omöjligt att Lembke hade en verkstad någonstans omkring Ystad, och kanske att hans familj skrevs där, och kanske att hustrun senare flyttade in till S:t Petri, men jag vet inte hur man kan gå vidare. Sonen Christian Fredrik verkar t.ex. ha haft en verkstad hos Joachim Cock, dåvarande ägaren av slottet Bjersjöholm, som öppnade ett garveri 1793 i Lilla Tvären i Källesjö (en hänvisning till denna finns i ett dokument om sonen Lembke - Källesjö Fabrik). Jag har inte kunnat granska mantalslängder för Ystad och vet inte om detta skulle ge något svar kring Lembke & familj 1773-1789. Det enda jag vet är att jag helt har kört fast. Jag förväntar mig kanske inget svar, eftersom detta är klurigt, men vem vet...