NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-29
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2004-08-16, 20:44
Tack för informationen om som bekräftade att sadelmakaren Lembke, min farfars farfars far, dog i Ystad och också hjälpte mig med församlingen. Min släktforskning om sadelmakarsläkten Lembke i Ystad har stannat upp p.g.a. svårigheten för mig att få tillgång till primärmaterial i Ystad.  
 
Mycket riktigt föddes denne Lembke i Greifswald i Pommern. Hans far, Joachim Christopher Lembke, som också var sadelmakare, dog 1784-05-11, och efterträddes av sonen. Modern Catharina Margareta  
skall ha dött 1789-10-30 enligt en bouppteckning i Ystad. De immigrerade sannolikt till Ystad från Pommern strax efter det att Gustav III kom till makten 1772. Fadern finns nämnd i Ystad 1774.  
 
Jag skulle mycket uppskatta information om deras tid i Ystad efter invandringen fram till deras död 1784 och 1789, inklusive information var de kom ifrån, när de vigdes, vad moderns urpsrungliga efternamn var, vilka deras föräldrar var, etc. Finns det församlingsböcker, död- och begravingsböcker, etc., för denna period borde de finnas nämnda där. Sådan information skulle bidra till insikter om inte bara släktens första decennier i Ystad utan också kunna ge mycket viktiga bidrag till framtida forskning om släkten i Pommern. Kanske kan någon hjälpa mig ytterligare?