NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2012
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2012-07-02, 01:04
Hej Stina !
Samtliga personer Du nämner ovan har jag i min fil och jag har i detta sammanhanget förut kollat upp dem Jag har funderat på, om Elna Nilsdotter som dör 1790-11-13 85 år gammal kan vara hon som är född 1709. Hon borde ju vara född 1705. Är hon född 1709 borde hon ju vara 81 år, när hon dör - men det kan ju vara flera felläsningar/felskrivningar längs resans gång, innan uppgifterna hamnar i DDSS -, så denna lösning är inte av detta skäl helt omöjlig, eftersom jag tycker det är ganska belagt att hon är syster med Per Nilsson f 1705. En annan möjlighet är ju förstås också, att man läst fel på en 4:a och en 9:a i födelseåret. Då skulle ju dödsuppgiften stämma.
Jag har inte tänkt på att Eskil och Per Månsson skulle kunna vara bröder. Eskil är ju född i Hörja ca 1647, men det är ju faktiskt inte omöjligt.
När det sen gäller Kierstina Persdotter, så angavs ju i hennes vigselnotis hennes far vara Per Månsson i Svärtingstorp och Karna Carlsdotter ( om nu Carlsdotter inte är en felskrivning av Persdotter ? ) i Misterhult.
Eftersom föräldrarna redovisades på olika orter drog jag slutsatsen, att Kierstina var född utom äktenskapet. Kierstina är i så fall ett oäkta barn till Per Månsson.
Tittar man då på fadern Per Månsson ( som jag saknar både födelse- och dödsuppgift på )får han med Karna Persdotter 1658-04 en son Carl Persson Svartberg ( dör 1749-08-i Finja ).  
Efter Pers död 1671 ca gifter Karna om sig med Eskil Månsson ( den möjlige brodern till Per ) och får då som jag har hittat 4 barn mellan 1676 och 1685 i Misterhult. Svartberg och Kierstina är då halvsyskon på faderssidan medan Svartberg och barnen Eskilsson är halvsyskon på moderssidan.
När man tittar på dopvittnena på Svartbergs barn Hittar man bl a Eskil Månssons hustru i Misterhult /alltså om teorin håller Svartbergs moder/ samt ett antal av hans möjliga halvsyskon vid namn Eskilsson.
Så långt håller det teoretiska sammanhanget. Det enda som stör mig är då att Per Månsson i Finja är dopvittne 1699 på Svartbergs dotter. Våran Per skulle ju vara död ca 1671 för att Karna skulle kunna gifta sig med Eskil.
Fast det kan ju finnas flera Per Månsson i Finja ????? Det finns en f ca 1644 dom dör 1717 - men jag ser inget sammanhang med denne.
Frågan är avslutningsvis vart Nils Jonsson o hans hustru Kierstina Persdotter tar vägen ? Jag kan inte finna dem döda.
Jag vet inte om teorin håller till 100%, men vi kan ju i vårt vidare arbete utgå från detta och se, om vi framöver kan bejaka eller förkasta den.
MVH Christer
 
(Meddelandet ändrat av Cnede. 2012-07-02 08:13)