NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2012
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2012-06-26, 23:50
Stina,
Vi kan då konstatera, att det finns 2 par där mannen heter Nils Jonsson ganska så samtidigt i Västra Torup:
A. Nils Jonsson o Bengta Eskilsdotter i Hissmåsa och
B. Nils Jonsson o Kirstina Persdotter i Hettinge.
Vid flera av par A:s barn finns endera den ena eller båda parterna i par B med som dopvittnen. Det omvända förhållandet finns också att par A är dopvittnen vid några av par B:s barns dop. Så det finns onekligen ett samband och vi kan därmed också konstatera, att Nils Jonsson är två olika personer.  
Den Elna Nilsdotter f ca 1705 ( gift med Måns Torkelsson ), som Du inledningsvis sökte är INTE någon av de 2 Elna Nilsdotter som par A får ( den ena f 1706 och d 1710 och den andra f 1714 är för ung ).
Jag menar, att den eftersokta Elna Nilsdotter är dotter till par B.
Detta grundar jag på att Per Nilsson i Hettinge ( Elnas bror ) eller hans fru är dopvittnen på en del av Elna Nilsdotter o Måns Torkelssons barn.  
Vi kan också konstatera, att när nämnde Per Nilssons dotter Troen Persdotter ( f 1734 ) får barn är vid flera tillfällen hennes faster och farbror Elna Nilsdotter o Måns Torkelsson dopvittnen. Så Elna koppling till par B i Hettinge är ganska uppenbar.
Jag har inte lyckas hitta, när par B dör och kan därför inte heller säga, när de är födda.
Par A:s och B:s vigselnotiser är lite märkliga i mina ögon. Om de båda Nilsarna är bröder kan jag inte uttala mig om, men det var väl inte särskilt vanligt att 2 barn fick samma namn, om den först födde också överlevde. Fast man vet ju aldrig.....  
Kanske finns det någon annan som vet ?
MVH Christer
 
(Meddelandet ändrat av Cnede. 2012-06-27 08:55)