NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2012
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2012-06-25, 00:29
Jo, jag ser detta nu. Eftersom man inte kan hitta någon lämplig Bengt Bengtsson resp Anders Svensson död i Västra Torup, börjar jag fundera på om inte prästen i födelsenotiserna har lyckats med att förväxla namnen på de 2 kusinerna som föds nästan samtidigt ( om det sen gäller både datum och namn eller bara det ena går ju inte att säga ). De parametrar vi hittills har på dessa 2 familjer talar ju faktiskt för detta. Dessutom hittar man dessa dopvittnen 1764, när Anders Bengtsson och Sissa Månsdotters första barn Nilla döps:
Dopvittnen:
Hölts af Rÿtt: Dahlqvists hust. Hanna Bengts dot: af Kampholma. witnen. Rÿtt: Jöns Tornqvist i Torup. dito Zasser Bergh i Hissmåsa dr: Nils Månsson i Smedeboda. Pig: Bengta Månsdot: ibdem, Troen Månsdot: ibdem.
Vid 2:a barnet Bengtas födelse 1766, vid 3:e barnet Hanna 1767,4:e barnet Hanna 1768 samt 5:e barnet Anna 1770 är även då Dahlqvist dopvittne.
Den angivna Hanna Bengtsdotter är vid sin vigsel med Dahlqvist piga i Hissmåsa och kan då vara en syster till Anders Bengtsson och född 1746-03. När Hanna i sin tur får barn 1765 är också Anders Bengtsson i Hissmåsa dopvittne.
Jag kan just nu inte komma på någon bättre förklaring till var Anders Bengtsson hör hemma.
MVH Christer