NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-16
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2006-04-14, 11:37
Hej o Glad Påsk till alla vänliga medhjälpare ovan !  
Nu har jag jobbat vidare på Bengta Påhsdotters man skomakaren Bengt Pehrsson i en lite vidare sväng än förut, eftersom det ju var lie väl inexakta data på Bengta Påhlsdotter på DDSS, innan jag väl hittade henne.
Enl DDSS dog Bengt 1785-05-28 35 år gammal. Om nu åldersangivelsen skulle vara rätt, så är han född ca 1750. Om man då letar i Västra Torup till att börja med, så hittar man omkr detta år ingen lämplig kandidat.
Tar man då ut svängen i tid lite, hittar man en Bengt Pehrsson, döpt 1742-10-17 i Västra Torup ( plats ej angiven ) med fader skomakaren Per Nilsson moder ej angiven.
Dopvittnen  
Påls hust: i Lille Tockarp bar barnet. Test: Kirsten Svenss: i Hismåsa torp och Bengt Satzsers Son i Hismåsa.  
Det som gör angiven Bengt intressant är  
a) att fadern är skomakare och yrkena togs ju inte sällan över av sonen på den tiden
b) åldern på Bengt är inte helt olämplig
c) om nu Bengt bara var 35 år, när han dog, så varför gifte Bengta inte om sig, villket ju var vanligt ? Yngsta barnet var ju bara dryga året vid hans död ! Alltså - kanske var han äldre ?
d) Faddern Påls hustru i Lilla Tockarp vid aktuell tidpunkt skulle ju kunna vara Bengta Pålsdotters faders andra frus - Nilla Påhlsdotters ( f 1735 ) - moder boende i Lilla Tockarp. För den som minns vad jag skrev ovan om dopvittnen på Nilla Påhlsdotters dop Socken Skomakarens Pärss hust: bar Barnet. Detta kan ju då vara skomakaren Per Nilssons hustru ! I så fall verkar det verkar ju som om Bengts och Bengta Påhlsdotters familjer umgicks och att dessa två kände varann sen barnsben. VSB eller ????
 
Det som förbryllar mig på Bengt Pehrsson är:
a) har prästen skrivit fel i DB på datum eller ålder eller har den som gjort avskrivten till DDSS gjort något fel ( analogt med felet på Bengta Påhlsdotter ) ?
b) om nu både Bengt och Bengta skulle vara födda i Västra Torup båda två, varför hittar man dem då inte vigda där ?
Tacksam för reaktioner på mitt funderande, så att jag endera kan avskriva eller föra till !
MVH
Christer