NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-16
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2006-04-12, 16:11
Tack Carin o Anders !
Av detta drar jag slutsatsen att personen f 1749 är man. Om man då fortsätter leta i socknen återstår ju Bengta Påhlsdotter 1751 enl ovan inom rimlig tidsram.
Jag har 4 barn med föjlande dopvittnen ( om detta möjligen kan få någon att reagera ):
Måns Jöns Hustr. Nilla Påhls dotter ib-dm höll ho-o: Testes Sohne Anders: i St. Kampholma och Nils Martinsson uti Skougs b?gget Pig. Tro?n Måns dotter i Smedeboda och Kjerstina Nils dotter i Stora Påhlstorp.  
Susc: Hust: Elsa Jons dotter af Grafvaröd, Test: Mons Jönsson och Ola Johansson, pig: Elsa Påhls dotter och Pernilla Andersdotter.
Bars af Gunnar Valdemarssons Hustru Pernella Sones Dotter ifrå Svenstorp, och hwars Faddrar woro: Fiedings Mannen Nilsson Ola af St Pålstorp, Måns Jönsson frå L. Tockarp, samt Pigorna: Anna Nils dotter ifrå Schougs B?gget, och Anna Påhls Dotter från L. Tockarp.  
Hölls af Måns Jöns Hustru Nilla Påls D., ibid;. Test: Ola Nilss. och Nils Pehrss: i Pålstorp; Else Påls Dot: i Tock:, och Kjeluf Nils D. i Pålstorp.  
Som framgår ovan är några av dessa dopvittnen från Skogsbygget, på vilken plats Bengta Påhlsdotter f 1751 är född. Det är därför, som jag har tagit henne i beaktande ( ännu så länge i vart fall ), som möjlig mor till dessa barn.
Skulle det kunna vara så, att Bengt Pehrsson och hustrun Bengta Påhlsdotter båda är invandrade till Västra Torup och att det därför inte heller går att hitta deras vigsel eller Bengt födelse där ? Det är ju faktiskt en möljighet.
MVH
Christer