NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-16
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2004-11-25, 17:27
Hej ! Som tidigare framkommit på detta uppslag letar jag efter husaren Nils Holmberg som dör i Hultet V:a Torup 1849-11-20 ( med anteckn om att han avlider i Oderljunga sn enl DDSS). Med utgångspunkt från vad som anges i dödsnotisen bör han vara f 1780-06-05. Enl vad som ovan sagts står det i HFL ( V:a Torup 1845-1859, Hultet ) att han är född i Finja. Problemet är då, att det ej föds ngn Nils i Finja aktuellt datum. Jag har efter denna info kollat på både Landsarkivet och i Skånes Knektregister utan att det ger något mera om hans födelse.
Jag har nu hittat en familj Dragonen/Ryttaren Pehr Holmberg ( som jag tror är den som enl DDSS avlider 1810-09-06 ; då f ca 1739 ) och hh Karna Eriksdotter i St Kampholma. På detta par hittar jag på DDSS följande barn: Malena 1772, Elna 1775, Johanna 1777, Kierstina 1779 och Karna f 1782. I denna svit skulle ju min Nils kunna platsa dels åldersmässigt, dels geografiskt och dels pga den militära traditionen i fam s a s.
Finns det någon vänlig själ, som skulle kunna bekräfta eller dementera denna nya teori. Om det är riktigt, så är ju anteckn i HFL fel, vilket ju också kan vara fallet, antar jag eller så kan ju förstås denna fam vid aktuell tidpunkt ha befunnit sig i Finja.
MVH Christer