NULL Skriv ut sidan - Västra Nöbbelöv

Anbytarforum

Titel: Västra Nöbbelöv
Skrivet av: Christina Karlsson skrivet 2015-04-18, 14:58
Hej
Jag har i mitt släktträd kommit till en Hans Andersson född 1731, död 1795-0313 i Västra Nöbbelöv. Gift med Valborg Mårtensdotter (levde 1730-1792). Då jag använder programmet Disgen har jag via Disbyt hittat andra släktforskare som angett Anders Hansson och Appolonia Jeppsdotter, Tingaröd 3, Tingshög, som föräldrar till denne Hans, men jag kan inte själv hitta dessa uppgifter i Hfl Västra Nöbbelöv 1683-1750 (ev andra kyrkböcker för aktuell period finns ej i Ancestry). I Hfl hittar jag endast barnen Elna, Nils och Töre. Författaren Peter Larsson har i sin bok Tre byar - Tre världar angett att Anders Hansson och hustru Appolonia hade barnen Nils, Töre och Karna och att Tingaröd 3, Tingshög ärvdes av dotter Karna (som jag hittar med maken Per i Tingaröd 3 men inte angiven som barn till Anders och Appolonia).
Tycker att Hfl-en är mycket svårläst så det kan vara därför jag misslyckats. Därför tacksam för hjälp att reda i detta för att kunna fastställa eller avfärda Anders H och Appolonia som anor.
Mvh
Christina