NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2015
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-06-21, 15:20
Hej Gabriel!
 
Ja, Beata är verkligen en svår nöt att knäcka. Jag försökte lösa gåtan nu, men även om jag inte lyckades hitta hennes födelsenotis så gjorde jag åtminstone några fynd.
 
Föräldrarna måste vara det par som gifte sig i Sjörup 1798 22/8, ”Bokhållaren från Bjärsjöholm Herr Magnus Olsson och Hushållerskan Hanna Persdotter från Norra Wallösa”. Jag tänkte att Beata antingen var född i Bjäresjö församling (där Bjärsjöholm / Bergsjöholm) ligger eller i Sjörup, om nu modern inte hann flytta till maken innan nedkomsten av dottern, men jag hittar inte Beata som född i någon av dessa församlingar. Kan prästen i Bjäresjö helt enkelt ha missat att anteckna hennes födelse i kyrkoboken? Ännu märkligare är att när man kikar i mantalslängderna för Bjäresjö socken 1798-1799 (upprättade 1797 14/10 och 1798 24/10) så heter bokhållaren på Bjärsjöholm inte Olsson, utan Orstadius.
 
Tre år senare, år 1801, flyttade familjen in till Annelövs församling. Det står dock inte varifrån de inflyttade, men efter bara två år flyttade de vidare från Annelöv till Lyngby, enligt deras inflyttningsattest i Lyngby kyrkoarkiv (vol. HII:2, bilagor till flyttningslängden 1799-1810):
”Inspectoren Herr Magnus Olsson på Toppeladugård, med dess  
Kära hustru och en dotter wid namn Beata 5 åhr gl:  
kommo till Annelöf 1801 och hafwa nu flyttadt till
Lyngby församl: lämnas dett bewis att de äga för-
swarlig Christendoms kundskap, hafwa under sit
wistande härstädes fört en anständig och Christelig
lefnad, samt oförsummeligen nyttjat de dyra
nådemedlen och blefwo delachtiga af H:s Heliga
Nattward wid sidstl: Påske-tid. De anmälas till
dett bästa och tillönskas Gudz Nåd och wälsig-
nelse. Söderhwedinge den 13 Augusti 1803.
Magnus Kahl.”
Tyvärr börjar Annelövs husförhörslängder 1805, flyttningslängderna 1806 och inflyttningsattesterna så sent som 1831, så det var inte mycket till hjälp för att utröna var familjen höll hus 1798-1801. I Lyngby hittar man dem i Lyngby AI:4 (husförhörslängd 1806-1813), i gatehus B till prästgården;  ”Inspectorskan Olsson” med dottern Beata och ett namnlöst barn, med anmärkningarna ”NB: fådt sedel til Annelöf d: 24 Oct. 1808 men varit härifrån likväl flere år förut” och ”Härifrån å Tomarp[?] och bortflyttad 1807 [.] bortsedlad til Annelöf 1807 i Sept”.
 
Mvh Markus