NULL Skriv ut sidan - Västerstad

Anbytarforum

Titel: Västerstad
Skrivet av: Anna Martinsson skrivet 2015-07-21, 17:50
söker info om min anfader Isac Jönsson och hans hustru Pernilla Åkesdotter. De verkar ha bott i Västra Vedåkra på 1750-talet för att sedan flytta till Västerstad, Barnen är nämligen födda på dessa ställen. Sista barnet är född  1764 (Nils) och sedan verkar familjen ha försvunnit. Dottern Elna dyker upp i Lund där en notis finns att hon flyttar in 1766 från Västerstad (hon ska då vara 13 år!!). 1778 gifter hon sig med Tyke Christoffersson, blir änka och gifter om sig 1781 med Nils Larsson. Hennes två syskon Bengta och Isac är dopvittnen 1780 och 82 och verkar då arbeta i Lund.
 
Jag vet inte riktigt var jag ska leta efter Isac och Pernilla, i Lund eller Västerstad? Har inte hittat dem i dödboken i Västerstad. De verkar även bara dyka upp i Västerstad. Ingen vigselnotis har jag hittat. Första barnet verkar födas 1753. Barnens dopvittnen är från Västerstad, VästrA Vedåkra, Mosarp och det får mig att tro att Pernilla möjligen kommer härifrån och möjligen kan vara dotter till Åke Trulsson och Mätta Isacsdotter i Västra Vedåkra. Men jag har inte hittat Pernillas födelse heller.