NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 augusti, 2013
Skrivet av: Anna Andersson skrivet 2013-03-22, 00:35
1826 vandrade min anfader Jonas Ericsson Grönlund från Bäckaby socken i Småland ner till Höganäs med sin familj, hustru och 5 barn. Hans föräldrar hette Eric Bengtsson och Catharina Svensdotter.
 
1832 vandrade han tillbaka till Fröderyd med 3 av barnen.De 2 äldsta, Johannes, se mer nedan, och Maja Stina (Maria) blev kvar och senare flyttade två av de andra, Sven och Cathrina, tillbaka till Skåne och återfinns i Rebbelberga.
 
Om Maja Stina(eller Maria)vet jag bara att hon var född 1814-06-29. Hon kan kallas Jonas(Jons)dotter eller Grönlund.
 
Följande person är okänd och inte samma Johannes som är son till Jonas Ericsson Grönlund.
 
Johannes Grönlund d y f 1846, gift 1871-04-02 med Betty Wilhelmina Jonsson (Johnsson)  
f 1848, Väsby, Hultabo, far John Johnsson skomakare.
Johannes har varit utomlands innan han gifter sig. Nu blir han skomakarlärling.  
Deras 9 barn har jag hittat men ej deras föräldrar mer än Bettys fars namn
Vid ett barns dop återfinns Gunilda Grönlund, g m Anders Grönlund, son till Johannes Grönlund d ä. vilket tyder på att Johannes d y är släkt.
Gunilda och Anders Grönlund är min mors morföräldrar.
Den yngre Johannes ålder passar ihop med den äldre Johannes Grönlunds övriga barn, varav ett ska heta Jonas, f 1844 ?, och som ska ha gått till sjöss som ung. Är förnamnet fel? Är han barn till Johannes den äldre och därmed bror till Anders Grönlund?
 
Tacksam för all hjälp och alla tips!
 
(Meddelandet ändrat av Gronlund 2013-03-22 22:51)
 
(Meddelandet ändrat av Gronlund 2013-03-22 22:57)
 
(Meddelandet ändrat av Gronlund 2013-03-22 23:03)