NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-07-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-07-08
Skrivet av: Lennart Ekström skrivet 2009-08-08, 07:16
Hej Torbjörn. Jag bara refererade till Generalmönstringen för Skånska Dragonregementet 1850 där han är antecknad för No 21 Östa, Näsum (han lämnar roten 1849). Det förekommer att en soldat (ryttare) vill söka sig till ett bättre torp och kan då bli transporterad som det heter till nytt nummer och torp. Inom kompaniet vet jag av erfarenhet att det fungerar så. Byte av kompani bör väl också vara möjligt. Här bör man då beakta eventuellt byte av namn då det bara fick finnas en person med ett namn inom ett kompani men samman namn kan sedan finna i annat kompani och byter man då till annat kopani kan det befintliga namnet kollidera med redan befintligt.
 
Nej man behöver inte bo på torpet. Jag har fall där min fff som var soldat tillhörde rote i en socken men bodde i en annan socken. En annan av mina anor var soldat på ett nummer men brukade samtidigt en gård på annan plats där han också bodde.
 
Med ledning av hfl i Hörja kan du nu följa honom bakåt i tiden och se var han i verkligheten bodde.  
 
//Lennart
 
(Meddelandet ändrat av Susc 2009-08-08 07:18)