NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-07-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-07-08
Skrivet av: Bengt Åke Jarnestad skrivet 2008-08-10, 10:33
Carina!
 
Jag satte mig ner och gick in på DDSS som du föreslog och här står mycket matnyttigt som kompletterar mina uppgifter. Dock finns det lite som gäckar mig avseende familjen Håkan Johnsson och Hanna Håkansdotter.
De skall ha gift sig omkring 1883 och enligt mina uppgifter så fick de en son vid namn Nils 1883-04-01. I DDSS finns han inte med i den konstellationen, men finns med enligt FB1890 som son i familjen.  
Det som förvånade mig var att denne Nils Håkansson stod i DDSS som son till Håkan Johnsson och Cathrina Håkansdotter i Nr 1 Österlia.
Cathrina Håkansdotter står sedan som dopvittne till Håkan Johnssons och Hanna Håkansdotters dotter Johanna f.1884-09-05. Då ihop med sin man John Persson från nr 1 Österlia. John och Cathrina hade en del barn ihop och lever tillsammans enligt FB1890 på nr 1 Österlia. Här måste det vara ett skrivfel i DDSS anser jag.
 
Det skulla vara roligt att veta vad som är fel och hur denne Cathrina Håkansdotter förhåller sig till Håkan Johnsson och Hanna Håkansdotter
 
mvh
 
Bengt Åke J