NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-08-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-08-05
Skrivet av: Siv Liljeqvist skrivet 2009-05-28, 20:30
Hej Ulla.
Angående Oretorp:
Jag känner till något om Ida Ehlers. Hon gifte sig 1906 med min mormors kusin Emanuel Werner. Han var ingenjör och jag tror han arbetade i Linköping på något sockerbruk. De hade fem barn två döttrar och tre söner. Greta f. 1907 har jag träffat för några år sedan. Ida avled 19 okt 1971. Hon var mycket skicklig i knyppling.  
Redan på 1930-talet hade paret Werner låtit bygga en villa i Vittsjö (i en backe väster om kyrkan) där de slog sig ner som pensionärer. Där bodde också Greta tidvis omväxlande med Stockholm. Hon var gift med konstnären Kai Bäling. Greta avled 2006. Då levde yngste brodern Erik. Troligen bodde han i Höör. Greta hade hade inga barn. Hon och maken hade bildat en stiftelse och jag tror att huset i Vittsjö nu tillhör den. Stiftelsen delar ut stipendier till konstnärer.
Vad jag minns från ett besök i huset var en kista vars framsida om jag inte minns fel var både skulpterad och målad. Morfadern hade haft den med från Danmark. För att dekoren skulle klara sig under transporten hade kistan tagits isär och satts ihop med insidan utåt berättade Greta.  
Vänliga hälsningar  
Siv Liljeqvist