NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-13
Skrivet av: Johanna Frostensson skrivet 2008-12-18, 15:31
Här kommer ett väldigt matnyttigt svar skickat via mail från Martin Kulldorff som bad mig posta inlägget här:
 
Per Persson f1704 i Boalt, Visseltofta, var son till tremänninsryttaren och smeden Per Persson Råstock och hans hustru Anna Jonsdotter. Per Råstock var född i Boalt, Visseltofta, 1672. Enligt Hilding Månsson's bok 'Bönder i Vittsjö Socken', var Anna dotter till Jon Pedersson och Pernilla Tuesdotter i Lehult, Vittsjö, men jag vet ej var den uppgiften kommer ifrån så jag är osäker på om det stämmer. Belägg mottages tacksamt. I Januari 1701 tog Per Persson Råstock värvning i det nyuppsatta Skånska Tremänningsregementet till Häst. Per och Anna vigdes in Visseltofta 1703. De bodde först i Boalt, men sedan 1705 i Torslehult, Visseltofta. De fick barnen Per f1704, Karina f1706 d1706 och Jon f1707. Enligt mantalslängden bor de kvar i Torslehult i Januari 1710, men de nämns där inte i mantalslängden 1711. I November 1709 landstiger den danska armen i Skåne för att återförena de förlorade provinserna med Danmark. Som det enda Skånska regementet deltar det Skånska Tremmeningsregementet till Häst i det svenska försvaret av de erövrade provinserna. Två av hans ryttarkollegor från Visseltofta, Per Parsson Hane och Jöns Ekman, rymmer med häst och mundering under slaget i Fjälkinge utanför Kristanstad den 13 januari 1710, ett slag som danskarna vinner. Vid lägret vid Hästveda rymmer Per Råstock med hela munderingen utom hästen. Den fjärde kollegan, Åke Tuesson Källberg, förlorar värjan och annan utrustning i Fjälkinge, men rymmer ej. I oktober återinställer sig Per Råstock, Per Hane och Jöns Ekman till regementet efter att ha erhållit guvernörens pardonsbrev. Per Råstock är kvar vid regementet vid mönstringen 1713. Per och Anna flyttade från Visseltofta socknen någon gång efter 1710. De återkommer till Visseltofta i maj 1714, varefter de flyttade till Göteryd i oktober 1714. De återvänder till Visseltofta, men år 1720 flyttar de till Åkarp. Anna dör 1736 i Lehult, Vittsjö, och Per dör 1743 i samma by.  [Källor: Visseltofta C1,C2,Katl,Koml,Mtl, Vittsjö C2, Skånska Tremänningsregementets mönstringsrullor 1710,12,13]   // Martin GunnarssonKulldorff