NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-30
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2000-12-21, 02:09
Hej Martin!
Jag ska nu försöka beta av dina punkter i tur och ordning.
 
1. Tack för uppgifterna!
 
2. Jag har samma barn i 2:a äktenskapet, med undantag av att jag inte hade uppmärksammat Elna. En liten fråga dock: Vad kommer uppgiften om Mjöbygget i fråga om Niklas ifrån? Det har jag inte sett förr. Han föddes ju i Svanshals, enligt dödsnotisen, liksom de övriga kända.
Barnen bör vara namngivna enligt följande: Niklas efter farfar, Nilla efter 1:a hustrun, Folke efter ? (min gissning: på Birgittas sida), och Elna efter farmor eller mormor.
 
2, 3. Jag har ingen aning om hur det gick för Elna. Men jag lutar nog mer åt att Olu var dotter till Birgitta.
 
3. Angående att Anders skulle ha uppkallats efter sin förmodade mormor Birgittas far, så kan jag nämna att det fanns en Anders i Maglaröd som figurerade som fadder till fyra av Per och Olus 8 (första?) barn, och hans hustru Karin till minst två (förmodligen tre) av dem (eventuellt till fyra av dem, och i så fall hette Karin Håkansdotter i efternamn). Så det indikerar ju en möjlig annan källa till namnet.  
 
4. Nej, ingen dotter Nilla.
 
5. Mjöbygget igen ...?  
Faddrarna till Olu barn kom från Maglaröd (1648, 1652, 1655, 1656, 1662, 1666), Mölleröd (1651), Tulatorp (1651), Malseröd (1652; Niklas), Hästberga (1652), Horsaskog (1656), Hovgården (1662, 1666), Hörlinge (1666; Nils), Verum? (1666)
När 'Lille Pederß' barn i Maglaröd, Bengt, döptes, så var faddrarna 'Nicholas i Maldzeröd, Anderß i Egholm Sönne i Magleröd, Pouellß hustru i Magleröd Bolle Bar barnet, Sl: Tulle Ellineß paa Tulletorp Tören Nicholasdaatter'. Detta uppvisar stora likheter med fadderuppsättningarna till de övriga här nämnda, så det här barnet kanske också hör till samma familj.
 
6. Se föregående punkt för ett svar på halva funderingen.
 
7. Vet ej.
 
8. Inte jag i alla fall.
 
10. Toren 1659 (död 1662, 3 år gl), Olof 1662 (Ole), Toren 1666, och eventuellt Bengt 1672
 
11. För närvarande inte mer än med ovanstående ...
 
 
MVH
Mikael