NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-30
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2000-12-18, 13:41
Hej Mikael!
 
Jag har inte kollat fadderskapen, men om det stämmer att Olu flera gånger är gudmor vid Jon Niklassons barns barndop, så tål det att undersökas närmare. Eftersom kontakten sker över sockengränsen ökar också sannolikheten att det råder nära släktskap. Att inget fadderskap finns åt andra hållet kan vara en tillfällighet. Jag antar också att Olu inte pga högre social ställning var anlitad, eftersom alla inblandade var bönder (rätta mig om jag har fel).
 
Med den bakgrunden är det intressant att notera att namnbilden bland Olus barn stämmer mycket bra om hon är dotter till Jon Niklasson.  
 
Sonen Sven född 1648 är namngiven efter farfar, son Anders 1651 efter mormorsfar (morfar lever och kan inte komma ifråga), dotter Elna 1652 kanske efter morfars mor, och så kommer Jon 1655 (morfar Jon Niklasson avled 1653 och är nu given som namngivare). Så kommer en ny Anders 1656.
Jon Niklassons hustru lever ända till 1671, och det förklarar varför hennes namn inte finns med bland Olus döttrar i Verum.
 
Med tanke på dubbla indikationer som faddrar och barnens namn så tycker jag att forskaren som du träffat har ett bra case.  
 
Jag passar på att slänga in en fråga om en egen ana från Verum:
 
Är det någon som har uppgifter om Pål (Påuel) Sörensson i Truedatorp (Truttatorp). Jag har belagt honom 1688-1692 i Truedatorp, men saknar år för född och död, liksom hustruns namn.