NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-11-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-11-16
Skrivet av: Lasse Waldemarsson skrivet 2011-07-25, 23:24
Hej Erik
DDSS är inte på något sätt komplett. Det saknas massor av uppgifter socknar mm. Allt är en kostnadsfråga som vanligt.  
I princip så är det så att det finns inga kompletta register, databaser eller liknande.
Kyrkböckerna är väl de som man kan anse vara närmast sanningen men de har också sina felskrivningar, felläsningar, bortglömda födslar, dop, vigslar och döda.
För att komma så nära sanningen som möjligt så gäller att korskolla alla uppgifter även för kyrkböckerna. ju fler källor som anger samma uppgifter desto större chans att det är rätt.
Där ingår då inte alla av privatpersoner utlagda hemsidor med uppgifter om folk. Dessa har en förmåga att sprida fel via kopiering och det kopieras hej vilt. Ju svårare det är att bekräfta en uppgift desto större är chansen att en felaktig uppgift kopieras, eftersom man själv inte kan hitta och kontrollera uppgiften.
Nåja, nog om detta, de referenser som jag rödfärgar är de källanvisningar som respektive företag (som fotograferat kyrkböcker) anger. Inte ens dessa är riktiga i alla avseenden. Men då jag medverar i tusentals svar på frågor så använder jag de källhänvisningar som respektive företag anger. Då kan man alltid hitta var mina uppgifter kommer från, med mindre eller större besvär, men det går att hitta.
det finns i princip tre stycken stora aktörer vad gäller avfotograferade kyrkböcker och liknande arkiv. SVAR (riksarkivet) Genline (privat, äldre svartvita foto) och Arkiv Digital (kallas AD, är också privat, nyfotograferade i färg) det som kännetecknar alla tre är att de av affärsmässiga skäl, är noga med att försöka ha en egen profil, Ingen är heltäckande (än så länge) utan man måste ha flera abonnemang för att täcka alla typer och årgångar av arkiv.
 
Vad gäller DDSS så är det väl som jag förstår skattepengar som till större delen finansierar projektet, och då förstår de flesta att det inte är så enkelt.
 
Datbaser är enl min mening bara ett hjälpmedel och ingen sanning i sig. det är så ofantligt mycket lättare att söka i en databas än att sitta och läsa och tolka gammal skrift. helt OK, men databasen ska bara användas för att lättare hitta i kyrkböcker aller andra arkiv där man själv kan få konfirmerat att uppgifterna stämmer.  
 
Hoppas att jag inte avskräckt dig från släktforskningen, själv använder jag databaser dagligen men då bara som sökhjälp. Att hitta någon i en databas är inte speciellt svårt, men när man hittar en person man sökt via in och utflyttningslängder i olika socknar och får bekräftat en familj eller dyl. är enormt roligt. Ahaupplevelsen och glädjen är svårslagen.
 
Lasse