NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-05
Skrivet av: Markus Persson skrivet 2010-09-28, 18:43
Hej Mona!
 
Vad beträffar bilden på skördegillet, så tror jag att jag vet vilken du syftar på. Det är en bild som ingår i Nordiska museets samlingar och den har publicerats i en rad olika sammanhang. Det har också sagts om bilden att en av pojkarna ska vara en ung Frans G. Bengtsson. Vi har brottats med denna bild i Munka Ljungby-Tossjö hembygdsförening i ett par decennier, men ingen har kunnat identifiera någon person på bilden. Var själv i kontakt med Nordiska museet för en tid sedan, men de hade inga uppgifter om personerna på bilden. Den enda ytterligare uppgiften de hade var att fotografen var Blomgren i Klippan. Det verkar alltså som om bilden kan vara tagen någon annanstans.
 
Vad beträffar häftet om Långhult, Snoggarp och Häggabygget, så är det ovan nämnda hembygdsförening som står bakom och jag själv som har huvudansvaret. Arbetet har pågått i ett par år. Kanske kan häftet färdigställas under vintern - våren.
 
Bilder på Magnus Andersson och Agneta Petersdotter vore mycket välkomna! De skulle gärna få finnas med i häftet! Om du har möjlighet att skanna dem och skicke dem till mig per e-post så vore jag mycket tacksam!
 
Hälsningar
Markus