NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-11-28
Skrivet av: Ann-Marie Gidå skrivet 2009-07-15, 21:52
Hej Kjell!
Tack för ditt svar!
Jag blev glad men också lite förskräckt när du skrev att ladugården på Kringelbacken var reparerad. Förhoppningsvis har renoveringen skett på ett seriöst sätt, så att det inre av ekonomibyggnaden är intakt och huset inte bara bättrats på för syns skull. Det var inredningen som var så otroligt genuin. Något liknande har jag bara sett på hembygdsgårdar. Enligt min bedömning var byggnaden i orört skick sedan början av 1800-talet -- kanske t.o.m. från 1700-talet. I värsta fall har man blåst ut huset för att använda det till annat ändamål än det ursprungligen var tänkt för t.ex. till butik eller liknande. I så fall kan man ju för all framtid glömma det där med kulturminne. Gården var en fin enhet med två boningshus, ekonomibyggnad, källare och t.o.m. ett ståtligt vårdträd. Jag hoppas att man inte gått för hårt fram.
   Mina förfäder bodde där långt tidigare än de personer som du nämner. Det är lite svårt att avgöra vilka jag haft just på Kringelbacken eftersom gården (torpet) ibland bara kallades Rögla. Efter vad jag har förstått var invånarna i de olika torpen inom området nära besläktade med varandra och en del personer flyttade runt. Förmodligen låg Spånghuset, Huset i Killestorp, Killebergs torp och kanske också Lilla Killestorp och Killestorps hus inom samma område.  
   Den första av mina förfäder som jag känner till  bodde i Rögla  hette Sven Nilsson. Han levde i slutet på 1600-talet och in på 1700-talet, men om han bodde just på Kringelbacken vet jag förståss inte. Den sista av mina släktingar som verkligen bodde på Kringelbacken, efter vad jag vet, var min farmors mormor Kersti Bengtsdotter, som avled där 1854.  
   Det är några år sedan jag sysslade med detta led. Jag ligger i slutskedet på en bok om min farmors släkt,som huvudsakligen berör hennes fars anor. Därför nämner jag bara i förbigånde( det kanske är lite mer) något om min farmors mor och hennes anor i boken. Hon hette Johanna Nilsdotter och var född på Lilla Killestorp 1834. Föräldrarna var gifta, men det förefaller inte som om de levde tillsammans mer än en mycket kort tid. Johanna gifte sig med Bengt Lundqvist född 1832 i Björnamossa, Örkelljunga.  
   Jag blev en gång för många år sedan visad omkring i Hålshultstrakten (där min farfar haft släkt)av en man som hette Ruben. Härstammar du från honom? Ingvar Johansson mötte jag en gång på Kringelbackens gårdsplan. Han kopierade några papper till mig, som berörde Kringelbacken.
   Det är snart manusstopp för mig, så i nuläget hinner jag inte fördjupa mig i Kringelbacken. För övrigt anser jag mig inte ha färdigforskat mina Tåssjö-anor.
   Det var mycket intressant det du skrev om filminspelningen, som tyvärr inte blev av på Kringelbacken.
 
Mvh Ann-Marie