NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-11-28
Skrivet av: Kjell Karl-Johan Rubenson skrivet 2009-07-14, 21:12
Hejsan Ann-Marie! Vad glad jag blev när jag läste att någon efterfrågade uppgifter om Kringelbacken. Själv bor jag bara ca. 500 meter ifrån denna idylliska gård. När vägarna på landet skulle få namn föreslog jag att vägen mellan väg 114 och Rössjöholmsvägen skulle heta Kringelbackavägen, som den alltid har kallats i mina hemtrakter, men det blev Storegårdsvägen.
För ett par år sedan var jag tillsammans med en dansk filmproducent och besökte gården, han var på jakt efter en gammal skånsk gård där det skulle spelas in en långfilm. Men tyvärr så hade precis Gudrun härjat i den angränsande skogen, så det såg inte precis vackert ut i omgivningen till gården. Men istället blev det ett avsnitt från Djurholmen där man spelade in ett avsnitt av den populära polis serien Anna Phil.
Tyvärr är inte Kringelbacken förklarad som något kulturminne, men ladugården är reparerad så den är idag riktigt snygg. Undras vad namnet Kringelbacken står för, kan det vara den slingrande vägen som går över ett kuperat landskap? Där gick min pappa när han skulle till skolan i Kollebäckstorp.
Vad jag vet så här in en hast så bodde på Kringelbacken gård 1:6: Carl Peter Andersson mellan 1859 - 1887, Per Pålsson mellan 1887-?, Ludvig Olsson ? - 1917, Erik Olsson 1917-1920, Albert Edvard Andersson 1920- -1950, Einar Persson 1950- ?, Ingvar Johansson ? -  
Vilka är din förfäder?  
Mvh/Kjell