NULL Skriv ut sidan - Båtsmän i Blekinge

Anbytarforum

Titel: Båtsmän i Blekinge
Skrivet av: Greger Lindberg skrivet 2016-01-10, 17:05
I Båtsmansregistret hittar jag Jon Olofsson Kloo, båtsman i Ramdala 1749-63. Han är född i Småland c1720. Det uppges också att han gift sig i Karlskrona Amiralitetsf 10 Dec 1754 med Anna Katarina Andersdotter och att de fått tre barn 1755-61, alla i Karlskrona Amts. (26 Feb 1755, 22 Jan 1758 och 14 Jun 1761). Men är det verkligen båtsmannen som dyker upp i Karlskrona?
 
Vid första påseende verkar han stämma. Han är i rätt ålder och barnens far uppges heta Jonas Kloo och en gång Jonas Olsen Kloo. Men jag tror ändå inte det är han. Varför skulle barnen till en båtsman i Ramdala födas i Karlskrona? Det finns en bättre kandidat. Blekinge Släktforskarförening har listat de boende i Karlskrona 1756. Där finns en Jon Kloo, uppläggsgesäll (vad nu det är?). Listan bygger på mantalsregistret. Jon har alltså hus i Karlskrona. Det är väl uteslutet att en båtsman i Ramdala har hus i Karlskrona?
 
Jag tror alltså att det är fråga om två skilda personer, och att det är uppläggsgesällen som är far till alla barnen (det finns ett till 25 Okt 1765, faders namn Kloo), och som gifter sig i Karlskrona. Sonen Daniel är min MFFFF och stamfar till släkten Kloo i Karlskrona, så jag är förstås mycket intresserad av vem Jonas är. Hoppas någon annan är det också. Någon som har uppfattning eller upplysningar i saken?
 
Ett litet PS. Jag har uppgift (utan källa) om att Jonas Kloo dött 16 Maj 1765. Det är nog fel, men det kan ju vara båtsmannens dödsdag. Han var inte frisk när han fick avsked 1763.