NULL Skriv ut sidan - Båtsmän i Blekinge

Anbytarforum

Titel: Båtsmän i Blekinge
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2014-07-28, 19:17
Hej lade detta under Tving i början av juli men inser att det kanske mer hör hemma här!  
 
Jag har några frågor om några båtsmän som jag hoppas någon kan hjälpa mig att få klarhet i  
 
Mattis Erengisselson Ankarhult, båtsman i Svarthövdaryd 33. Gift 1762 med Ingrid Svensdotter. Mattis dör den 12 mars 1795 i Svarthövdaryd33, Tving och Ingrid Svensdotter den 12 mars 1818 i Svarthövdaryd.  
 
Mina frågor:  
 
1. Är Mattis son till båtsman Erengissel Mattson Hare som var båtsman i Gnetteryd?  
 
Jag har försökt hitta en tydlig koppling utan att lyckas än. Det föds en son till Erengissel som döps till Mattis den 24 november 1734. Men av olika noteringar, t.ex. dödsboken förefaller han vara yngre. I dödsnotisen förefaller det stå att han var 51 (kanske 57) vid sin död 1795. Ingen koppling görs mellan Mattis och Erengissel i båtsmansregistret, vilket får mig att undra. Men namnet i sig, Erengissel och patronymikon verkar ju stämma och Erengissel verkar inte vara ett vanligt namn. Dessutom döper Mattis en av sina söner till Erengissel som därmed kommer att hetta Erengissel Mattisson/Mattsson . dvs samma som den presumtive farfadern.  
Av Erengissels söner blir dessutom sonen Sven båtsmannen Sven Erengiselsson GERS (1/3 1737 – 21/3 1786. Det borde då inte ligga långt ifrån att ytterligare en av sönerna blev båtsman. Är det någon som vet något mer om denna eventuella koppling?  
 
2. Är det någon som har hittar när Erengissel Mattson Hare dör? Det anges i rullorna att han var sjuk i Landsorten vid mönstringen 1740. Jag har bläddrat i kyrkboken över döda från och med 1739 (till 1760) men inte hittat (eller kunnat tyda - då det är svårläst på sina ställen) honom där.  
 
3. Mattis Erengisselson Ankarhults hustru Ingrid Svensdotter anges vara piga i Allersmåla/Alvarsmåla vid giftermålet. Hon anges vara 77 år vid sin död , men det är svårläst, 12 mars 1812 (bild 396 i dödboken). Det skulle indikera att hon var född 1741. Samtidit anges hon vara 38 år gammal vid en dotters födsel vilket skulle indikera 1748. Jag har fått tips om att fadern skulle kunna vara en Sven Olofson i Alvarsmåla och att hon skulle vara född den 13/1 1748 - men har inte kunnat hitta denna referens Det jag i övrigt kunnat hitta är att en Ingrid föds i Loppetorp 5 februari 1747 dotter till Sven Larsson (GID 1779.13.62800)och sedan kan jag inte läsa mer. Är det någon som kan hjälpa mig vidare med Ingrid Svensdotter och hennes anor. Eller tipsa mig om hur jag kan komma vidare?  
 
Med vänliga hälsningar  
 
Michael Erenius
 
P.S  
Efter att ha fortsatt studera kyrkböckerna har jag avseende Mattis Erengisselson Ankarhults hustru Ingrid kommit fram till följande hypotes: Jag har funnit att en Ingier föds 6 september 1747 i Gäddegöl (GID 1779.13.63200) dotter till båtsman Sven och sedan tror jag det är Kriko som ska vara båtsmansnamnet. Namnet skulle kunna läsas som Kvick (och så görs i de Blekinge Släktforskarförenings utgivnaavskrifter) men någon sådan båtsman kan jag inte finna för Tving och absolut inte för Gäddegöl i Båtsmansregistret - eller har ja fel?. Ingiers födelsedatum skulle kunna stämma väl med de tidsangivelser som ges på ett par ställen i kyrkböckerna. Jag kan inte heller finna att Ingier eller en dotter till båtsman Sven i Gäddegöl dör innan 1762. Hon var vid vigseln piga i Alvarsmåla vilket bör kunna fungera eftersom Alvarsmåla inte ligger mer än ett par kilometer ifrån Gäddegöl (och inte heller så långt ifrån Svarthövdaryd där maken var båtsman). Att hon som dotter till en båtsman gifter sig med en båtsman har jag förstått inte är helt ovanligt. Hon är dock väldigt ung 14-15 år vid vigseln - det kanske talar mot det hela - vet inte hur ovanligt detta var. Det står en nota bene notering i vigselnotisen i kanten som jag inte riktigt lyckats tyda ( b 300 s 527).  
Är det någon som vet om jag är på rätt väg eller som har information som visar att hypotesen inte kan stämma?  
Är tacksam för all hjälp jag kan få!  
Med vänliga hälsningar!  
 
Michael Erenius