NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-24
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2001-02-23, 06:34
Hej Peter Hall
 
Tusen tack för ditt svar. Jag har helt missat att Tullstorp har/hade(?) en annex församling.
 
Maria Pehrsdotter är en av fyra syskon som tillsammans med sina föräldrar flyttar runt lite mellan församlingarna mellan Lilla Beddinge och Västra Nöbbelöv.  
Hennes yngste bror Nils byter namn till Malmstrom, kallar sig för smed och emigrerar till amerika.
Hennes äldste bror Mårten Pehrsson flyttar fram och tillbaka mellan Skåne och Köpenhamn för att till sist bilda familj i Köpenhamn. Min släkt hade sist kontakt med denna danska gren någon gång runt 1966. Då hade danskarna fortfarande kontakt med amerikanerna.
Marias yngsta syster Elna flyttar till Lund och blir min MF M.
Den sista syster Bengta kommer också till sist till Lund efter en tur bl.a. till Köpenhamn.
Deras far Pehr Mårtensson avlider 1890 i Krågarp, V.Nöbbelöv och deras mor Boel Jöransdotter avlider i Lund 1901.
 
Det har varit ganska spännande att försöka följa alla flyttningarna fram och tillbaka hos denna familj. Jag skickar med detta eftersom jag såg i din profil att du släktforskar i Marias mors födelseort. Hon föddes som oäkta 1820-03-06 av ryttaredotter Hanna Jöransdotter i Lilla Beddinge.
 
Med Vänliga Hälsningar och Tack än en gång.
Magnus Påhlsson