NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-10
Skrivet av: Lena A Löfström skrivet 2003-10-08, 20:36
Stort tack Eva och Christian. Nu fick jag lite nytt. T ex en syster till Gertrud. Gertrud var min morfars farmor. Under stämman hade jag tänkt att själv leta så mycket jag hann men tiden tiden.... hade jag fått bestämma hade jag nog låst in mig hos Annika tror jag men det tillät ju liksom inte schemat. Jag tog mig i alla fall tid att åka till Lilla Wambåsa och Förkärla och jag börjar förstå min morfars kärlek till  skärgården (även om det i hans fall blev Sthlms skärgård), en kärlek som gått i arv till mig som inte kan tänka mig ett liv utan skärgården.
 
Jag är väldigt tacksam för hjälpen och tror mig nu kunna komma lite vidare.
 
Är ni förresten intresserade av att den info jag har om leden från Gertrud Hansdotter?
 
En annan fråga. Jag har i domboken funnit ett mål där en båtsman Ståhl omnämns 1750-10-26, ärendenummer 121. Brottsmål. Anges som boende i Fajyemåla Rödeby. Jag tror han var vittne till något. Denne man kan ju inte vara min Hans men kan det eventuellt vara hans far? Att det vid samma tid skulle ha förekommit två båtsmän Ståhl på samma plats är väl inte särskilt troligt.
 
Mvh
Lena A L