NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-04-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-04-23
Skrivet av: Göran Håkansson skrivet 2012-09-08, 16:04
Hej Henrik,
 
Kanske jag kan hjälpa Dig lite framåt i vad som hände Wolfdidrik Clausson, som bodde på Tolånga 1.
 
Av en tillfällighet hittade jag hos Arkiv Digital en handling benämnd Tolånga ÖVR:1 som är en förteckning över Tolånga och Vanstad avseende inhysesfolk 1721, som upprättats på begäran av Färs Härads sommarting i Hörby. Under förteckningen för Tolånga och Eggelstad by har jag för mig att jag hittade en notis om inhyseskvinnan Lussa Wolfdidriks. Hennes man uppges vara fången i Ryssland. För ytterligare en hustru i Eggelstad uppges även hennes man vara fången i Ryssland. Det kunde vara värt att forska vidare på om Riksarkivet i Stockholm har ytterligare trådar att nysta i vad gäller tillfångatagna svenska soldater i Ryssland. En del av dessa återvände ju till Sverige efter närmare 10 - 20 års fångenskap i Ryssland.
 
Jag misstänker att Lussa Åkesdotter vid den här tiden är inneboende hos sin svägerska, Augusta Clausdotter på Eggelstad 10. Utifrån åldern i begravningsnotisen den 21 augusti 1757 (Tolånga C:2 pag. 112) kan Augusta beräknas vara född 1677. Går det även att hitta henne i de nämnda mantalslängderna för Vollsjö ? Augusta Clausdotter är min farmors farfars mormors mormors mor.
 
I Brandstad har jag träffat på änklingen Woldidrik Persson från Klamby, som den 24 mars 1776 (Brandstad C:2 pag 55) gifter sig med änkan Ingar Simonsdotter från Araskoga 2. Ingar Simonsdotter är min morfars farmors morfars mormor.
 
Hälsningar
 
Göran Håkansson