NULL Skriv ut sidan - Sövestad

Anbytarforum

Titel: Sövestad
Skrivet av: Ann-Charlotte Lindberg skrivet 2015-10-31, 09:51
Har tidigare lusläst böckerna för annexförsamlingen St Petri vid flera tillfällen och jag tyckte jag var bekant med de flesta där, men hittade inte Nils Strömbeck. Han började som lärling hos smedmästare Daniel Otterström på nr 197 1812 (Ystad mtl 1812, bild 1394 + efterföljande år och återfinns som gesäll hos smedmästare Nils Bäck på nr 208 1816-1818,(YSM AI:3, bild 78). Han flyttar till obestämd ort enligt Öved HII:2, bild 62 och det är på detta flyttbetyg, som det står, att han kom hit som barn, undertecknat av prosten Möller i YSM 3 nov 1818. Denna obestämda ort är Öved. Han anställdes hos smeden Jonas Richter på Övedskloster (Öved AI:6, s.276). Hans familj kom så småningom efter. Under livets gång var han anställd vid flera slottssmedjor och slutade sina dagar 1860 på Tullesbo.
År 1841-05-24 fick han sitt mästarbrev av Smedskrået i Ystad.
Vet nog det mesta om honom, men inte det viktigaste vem hans föräldrar var i Bjäresjö???!!!
Att jag inte nämnde hans namn från början berodde på att jag häromdagen av en avlägsen släkting, som jag kom i kontakt med för första gången, fått den nya  uppgiften, att han skulle vara uppfostrad av en smed på Krageholm. Detta var en helt ny infallsvinkel och då ville jag utgå från noll.
 
Du undrade om jag hade kontrollerat församlingarnas sockenstämmoprotokoll, fattigräkenskaper och domböckernas förmynderskapsprotokoll.
Svaret är nog nej. Om jag nu minns rätt, fanns det nästan ingenting från Bjäresjö, men när jag tänker efter så borde han ju haft en förmyndare i Ystad, men det har jag helt förbisett. Har faktiskt aldrig tittat i ett sådant protokoll. Det får bli en tur till ACS en sista gång i detta ämne, även om man aldrig får ge upp, inser jag.
Alla Dina synpunkter har varit och är så värdefulla, då jag nu igen för vilken gång i ordning vet jag ej, haft tillfälle att gå igenom min gäckande ff ff
Allhelgonahälsningar
Ann-Charlotte