NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-22
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 2002-06-19, 21:56
Det är just henne jag menar. Jag har kollat Fågeltoftas födelsebok från någon gång på 1750-talet och framåt och hittade då kanske fem barn, varav alla utom ett dog rätt snart. Själv dog hon 1775 i Fågeltofta och i dödboken står att hon var 51 år.
 
Tack för uppgifterna. Nu är jag ju nyfiken på varifrån du har uppgiften att hon var dotter till Johan Jerling, för det har jag bara gissat mig till. Och att hon och Peter Hjelmberg bodde på Frörum nr 15 visste jag inte. Det kanske finns i en mantalslängd?
 
Från Fågeltofta dödbok i september 1755 har jag antecknat att en mästare och målare Järding från Ystad kom sjuklig till Frörum och dog där i sitt 40:e år. Jag måste ha skrivit av fel och att det ska vara Järling. I så fall handlar det om Johan Jerlings son Carl, f 1719 i Sövestad och död just år 1755, som fick burskap i Ystad 1747 som ornamentmålare och bildhuggare (Svenska män och kvinnor).
 
När jag hittade en del på nätet (med hänvisningar till bland annat ovanstående uppslagsverk) om bildhuggarna Jerling tyckte jag det var intressant och därför ville jag kolla upp familjen lite. Men egentligen är det Peter Hjelmberg och hans nästa hustru jag är ute efter. Han gifte nämligen om sig med Maria Kristina Luther, änka efter lantmätaren Johan Aspegren. De hade också bott i Frörum i Fågeltofta (de förekommer som faddrar vid ett eller flera av barnen Hjelmbergs dop) men flyttade till Skåne Tranås. Maria Kristina Luther verkar sedan bo i Frörum hösten 1783, och i så fall måste hon och Peter Hjelmberg ha gift sig före dess. Var vet jag inte och inte hellre var och när dog, bara att det var senast 1804. (Jag har efterlyst honom tidigare under Landskap: Skåne.)
 
Det är lätt att hamna på sidospår, men vad gör väl det bara det är intressant.