NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-25
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2006-08-06, 17:33
Hej!
 
Jag har hittat ett intressant dokument dat 15 mars 1667, Herrsetads hd dombok, så lydande:
Jöns Bertilsson i Sönteleje i Sövde socken beviste med kaldsmän Hans Mårtensson i Sortskille och Jöns Nilsson i Sönteleje som hemlade efter lagen att hava hit i rätten steffnet Peder Hinde i Baldringetorp saken är till honom för 6 ? dr för arvegods som min sön Lars Jönsson arveligen tillfallen efter sin s. mor moder Ingar Hindedotter i Kieddemölla, vilka 6 ? dr som var henne skyldig med vidare till 4 ting
Någon fortsättning har jag inte hittat.
Jag med flera forskare har Lars Jönsson, 1654-1714, i Syntelejet. När denne Lars avlider 1714 anges i dödboken föräldrarnas namn till Jöns Larsson och Sissa Persdotter men någon Jöns Larsson har jag inte hittat i Syntelejet däremot finns Jöns Bertilsson där före Lars Jönsson. Är det troligt att det finns både Jöns Bertilsson och Jöns Larsson på samma plats och båda har en son Lars? möjligheten finns givetvis men dock. Eller kan Jöns Larsson ha varit styvfadern och prästen noterat honom som fader i dödboken?
Några synpunkter?
Förresten, i vilken socken ligger Kieddemöllan någon som vet?
 
undrar Bengt i Borrby