NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-16
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2003-08-25, 18:13
Hej!
 
Jah har hittat två bouppteckningar i Ystad av intresse.
 
Anno 1681 den 12 februari voro vi undertecknade efter begäran uppå sl. Christena sl. Nils Franssons sterbor att hålla en riktig registrering, värdering och skifte efter den sl. hustrun, emellan hennes efterlåtna barn, Marna Nilsdotter som hafr. Truls Erlandsson och nu bor i Heyer, Item Bengta Nilsdotter, Frantz Nilsson och Sisla Nilsdotter, var tillkallat barnens morbroder Nils Jörgensson, som mötte osv..
 
Anno 1672 den 1 juni var vi efter vanlig anmodning uti sl: Nils Frandzons hus, där att hålla en riktig registrering och värdering efter den sl: man, emellan hans efterlåtna hustru Kirstena Jörgensdotter på den ene samt den sl:  mans son som är avlat i Jydland samt hans förriga hustru vid namn Marna Söffrensdotter och då boende i Framble härad, vid namn Mårten Nilsson så ock efterskrivna barn är avlat med denna hans efterlåtna hustru, som är en son vid namn Frans Nilsson och trende döttrar Marna, Benta och Sidsella Nilsdöttrar, på de omyndigas vägnar var övervarande  ..... förmyndaren Sven Svensson samt barnens fasterman Christen Ladufogde, på änkans vägnar var hennes broder Nils Jörgensson.
 
Jag skrev i ett tidigare inlägg att en av dopvittnena var Dinis Olssons h Bengta Fransdotter, det kan va troligt att hon är dotter till Frans Nilsson, men jag har inte hittat var dessa syskon bosätter sig.
 
ur Magistratens protokoll Ystad 22/8 1670:  
Nils Fransson dansk skolemästare här i staden, som havde bott här länge här i staden
 
Hur länge vet jag inte men han finns i Ystad 19/1 1663 då han förekommer i ett mål i kämnarrätten.  
 
Hans gård låg på Västergatan, mitt på gatan, tvärt för Västre port
 
1660 finns Christen Jöransson nämnd som ladufogde och 1663 är han det på Herrestads gård
 
Jag vet att jag någonstans, antagligen i Färs hd:s db, har sett en Ingeborg Fransdotter hämta arv efter en farbror, men har glömt var och kan inte hitta någon anteckning om det, kanske hon kunde va av intresse här.
 
För den intresseade kan dessa bouppteckningar beställas på följande adress:
landsarkivet@landsarkivet-lund.ra.se  
 
hälsar Bengt i Borrby