NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-24
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2003-08-23, 19:32
Ibland tar det lite tid innan kronan trillar ner.  Jag förstår nu att du undrade om Magdalena Svensdotter skulle kunna vara en tidigare hustru till Lyder Jöransson, men ingenting antyds i målet att så skulle vara.
 
Av intresse kanske kan vara, att Per Båt i Skrävlinge d.17 febr. 1693, mål nr. 26, har instämt änkan Else Sal. Jörgens i Stenkelstorp till tinget i Bara häradsrätt för resterande arv 35 dlr. 13 öre smt.
På änkans vägnar mötte dess son Per Jöransson, som sade, att Per Båts broder Sven Båt, som till hälften har del i arvegodset, har fått till underpant och försäkran en silverbägare god för 24 dlr smt. Den 22 maj 1693 upptas saken igen och vi får veta att silverbägaren/stopet bar bokstäverna E.A.D. och att Sven Båt nu bor i Rävstad ( Börringe sn.).Den 4 nov. samma år har bonden Sven Båt i Börringe instämt Olof Jöransson i Hjortalöpet gällande 10 får som han lejt av Sven.
1693 d.17 febr. mål nr.36 har husmannen Olof Jöransson i Hjortelöpet instämt Jöns Larsson i Stenkelstorp och Anders Larsson i Degeberga för utlånade pengar och resterande tjänstelön som hans styvfader Sal Anders Jacobsson (Obs ! fel för Jacob Larsson) skulle vara honom skyldig. Det framgår att Olof Jöranssons moder Else Andersdotter varit omgift med Jacob Larsson vars bröder är Jöns Larsson och Anders Larsson.
 
Olof Jöransson kan möjligen vara identisk med drängen Olof Jöransson, som var syskonbarn, d.v.s. kusin med Holger Lydersson, som jag nämnde i mitt tidigare inlägg.