NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-24
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2003-08-23, 17:13
Hej Lars-Göran.
Fyrk = 1/2 örtug = 1/6 öre = 4 penningar. Från 1523 präglad som 1/4 öre. Slogs för sista gången i silver 1601. 1624 - 60 präglades den i koppar.
Källa= Lilla uppslagsboken.
 
Lyder Jöranssons hustru/änka nämns ju heta Kerstina 1684 d.5 okt.
Det kan dock finnas en möjlighet att släktskap råder mellan Magdalena Svensdotter och Lyder Jöransson(eller hans hustru) efter som han innehaft hennes arv.
 
Jag har inte läst något om släkten Båth, undantaget vad Olof Christoffersson skrivit i Skytts härad, men har samlat på mig en del anteckningar om diverse Båtar.  
 
I bouppteckningen 1710 efter barnlösa rusth. Anders Båt i Fårabäck, nämns hans hel och halvsyskon. Det uppges inte i ingressen var halvsyskonen Sven Båt, Per Båt och avl. Birgitta Båt bodde. Dock synes Per Båt bo i Skrävlinge och vara nämndeman.
Om nu Magdalenas patronymikon Svensdotter skulle vara en felskrivning, så är det förklarligt att hon inte upptas bland arvingarna då hon var avliden och troligtvis ogift. Men om jag läst rätt och det ej är en felskrivning, så bör hon vara en halvsyster på mödernet. Kanske Olof Båths andra hustru gifte om sig eller varit gift tidigare?
 
Det finns också fler med namn Båt än Olof i Sjörup och hans barn. I Skånska Landstinget nämns 1673 avlidna Per Baad i Skrävlinge arvingar vara bl.a. hans farbröder Hans och Oluf Baader.
I Torna häradsrätt 1658 nämns Niels Baad i Kyrko Bjellerup och en Olle Boed/Baad i Bonderup är känd 1666 - 1667 i Dalby Birk, m.fl.
 
Birte