NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-24
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2003-03-24, 20:41
Hej Leif.
Jag tror inte det finns någon bouppteckning bevarad efter Hans Rasmusson och Margareta Gudmundsdotter. Har gått igenom dessa tidiga bouppteckningar och tycker jag skulle ha antecknat om Dorothe eller Ingvar Trulsson nämndes i någon av dem.
 
Gick som hastigast igenom Bromma kyrkobok och katekismilängder och fann följande barn till Ingvar Trulsson och Dorothe: Karna f. 1712, bland vittnena finns Hans Rasmus dotter från Sövde, Gertrud f.1714, Torsten f.1715, Karna f.1720, Jöran f. 1731 ( Något sent kan man tycka, med tanke på att Dorothe skall vara ca. 49 år då). I katekismilängderna tillkommer dottern Hanna från 1735. För övrigt synes det som om endast Torsten och Hanna når vuxen ålder.  
Jag tycker förresten det verkar vara misstänkt få dopnotiser i Bromma kyrkobok de här åren, så möjligheten för icke införda  sådana finns nog.
   
Att namnet Margareta inte återfinns bland barnen, skulle kunna ha sin förklaring i att Margareta Gudmundsdotter avled 1733, då Dorothe upphört att få barn. Men varför döper Elisbeth Jöransdotter och Jacob Cortzson en dotter till Margareta år 1703. Ja, det kan ha sin förklaring i att namnet finns på Jacobs sida. Se Bjäresjö katekismilängder 1696 -1702, Kärragården:  
Mr. Cort Målare ( Kort Kortsson ), hustru Margareta, söner Jacob och Jöran, dotter Anna Maria. Jag vet dock inte om Cort Målares hustru dog detta år. Namnet kan förstås också komma från en mormoder, farmoder eller syster.
 
Jag skall se efter om jag har något om Salomon Nilsson.
 
Hälsningar  
Birte