NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-24
Skrivet av: Sven Strand skrivet 2000-04-25, 23:53
Hej Sövdeättlingar. Min fru har åtskilliga rötter till Sövde längre tillbaka i tiden och därför såg jag med ett igenkännande en del av era informationer ovan. Folket bl a i byarna Frihult, Ellestad, Boanäs och Bellingaröd (Sövestad) har min fru en hel del anknytningar till. Det är ett par år sedan jag noggrant gick igenom urkunderna för Sövde och när jag idag friskade upp mitt minne i detta avseende så ser jag att det mesta stämmer väl överens med mina noteringar. Ryttmästaren Werd är dock helt ny för mig. Ett problem fick dock inte sin lösning för mig. Ni har båda gift bort Måns Hemmingsson år 1729 med Nils Jönssons dotter Marna f 1704. Enligt mina anteckningar var denna Marna dock redan 1722 gift med Sven Påhlssons son Christen i Buus Nr 1 och dessa fick tillsammans 12 barn innan Christen dog 1748. Också enligt mina anteckningar skulle Måns Hemmingssons hustru Marna vara född ca 1701 i Spjället, Sövde. Det vore trevligt om någon av er kunde reda ut detta dilemma.
Hälsningar och tack för att också Sövde fick vara med på ett hörn. Fortsätt gärna på den inslagna vägen.
Hälsningar
Sven Strand