NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2012
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2007-09-17, 22:47
Hej!
 
Jag stötte på en mycket intressant notis, som jag skulle behöva hjälp med. Det är kyrkoherden och prosten i Borgeby, Severin Schl?ter, som någon gång i mitten av 1700-talet har nedtecknat i Borgeby kyrkobok:
 
Under Linerii tjd upkom disput emellan Pastor [.] i Sallrup och Linerius om Klåckarens tilsättiande Biskoppen wille tilsättia en Person med hwilken Pastor icke war nögd, den bekom S?slan som Biskoppen wille. Pastor införde i k?rckio=boken : denna Klåckare N: N: är till satter både emot församlingens och min wilja, här till bidrog Biskop Jon = aas, den illistiga Iren och den snåle Notarien Klinte.
 
Jag har mina misstankar om att Sallerup syftar på Södra Sallerup, där min anfader Fredrik Ludvigsson Kabeij blev klockare omkring 1716. Han hade dessförinnan varit skogvaktare. Jag utgår från att Linerii tjd syftar på Jonas Linnerius' tid som biskop i Lund (1715-1734) samt att Ihren syftar på professor Thomas Ihre (1659-1722), som blev domprost i Linköping 1717. Om vi då utgår från att (den odaterade) händelsen som Schl?ter beskriver ägde rum när både Linnerius och Ihre var verksamma i Skåne, så får jag det till perioden 1715-1717 - något som ju passar perfekt in på den tidpunkt då min anfader Fredrik blev klockare i Södra Sallerup! Någon kyrkobok finns inte bevarad från perioden, som jag verifiera uppgiften.
 
Finns det någon som vet mer, eller har synpunkter?
 
Mvh/Markus