NULL Skriv ut sidan - Stångby

Anbytarforum

Titel: Stångby
Skrivet av: Anna Martinsson skrivet 2015-06-29, 11:53
Behöver någon att bolla en teori med.  
Min anfader Lars Andersson f 1735-95 i Lackalängas föräldrar ska vara Anders Olsson och Elna Andersdotter. Elnas anor är väl ganska grundligt forskade på men Anders är lite sämre. I vigdenotisen från Norra Nöbbelöv 1726 står det att han kommer från Heddinge socken men om man letar i hans barns dopvittnen dyker en Måns Olsson från Nöbbelöv upp. Han gifter sig 1722 i Nöbbelöv med änkan Margareta Andersdotter och i hans dotters födelsenotis från 1725 står det plötsligt: bars av farmodern Marna Nils Lars i Stångby.
Min teori är att Anders Olsson är son till Ola Månsson och Marna Jönsdotter i Stångby. Ola dör 1714 och Marna gifter om sig 1715 med Nils Larsson.  
De enda jag hittat av Ola Månsson barn är Jöns f 1711, Måns f 1701, pål f 1713 och Anna f 1703. Anders har jag inte hittat alls men enligt beräkningar ska han vara född i början av 1700-talet. Jag har inte hittat någon av de andra syskonen som dopvittnen till Anders barn. systern Anna ska ha gift sig med Knut Andersson i Vallkärra torn.  
kan teorin stämma eller den verkar osäker?