NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-23
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2011-07-02, 15:03
Målet ovan återkommer den 30 mars då Mårten Andersson Gagge i Köpinge förde kaldsmen Måns Andersson Gagge och Per Jönsson i Köpinge. Nu inkallas åter Töme Lasson för vidare utredning angående den omtvistade stuten.
Mårten har här som stämningsmän Måns Andersson Gagge och Per Jönsson. Stämningsmännen tillhörde ju alltid den närmaste släkten.  
 
Nedan utdrag från häradstinget.
 
”Morten Andersson Gage i Köbinge, beviste med kaldsmend, Nemblig Mogns Andersson Gage i Köbinge och Peder Jenssen ibm, de hiemblade laugligen med 14 dags varsell, at haffe h?dsteffet Tiöme Laursson Kongl:Maÿts: Toldbetient i Ystad, saa och Hans Börgesson skoflicker i Ystad imod vindisb?rd at paahöre, anlangande en blakhielmed stud, som hans skofliger haffr tilbödet och solt Morten Andersson Gage i Köbinge och etterdj Hans Börgesson er her selff personlig idag inden tinge tilstede begierns aff domaren at for:n Hans Börgesson maa foretages och selff forclare, huorledes han den har solt louglig eller obrubara, och om han icke gaar Morten Andersson i hiemelsted for same stud. Frembstod for retten for:n Hans Börgesson skofliker aff Ystad och bekiende saaledes at Tiöme Laursen i Ystad leffrerit hannom same stud at skulla liede ned til H: Jenses i Herrested tilfodres, Huilket Jeg och giorde, och stod same stud ungefer i 14 dage hos Her Jens tilfuores. Imidler t?d, var Jeg udi Zimbre hauffn hos Jens fribunde i Ystad och tilbage paa hiembreisen, komb Jeg ind til Peder Jensens i Köbinge och begierede en pot öll til kiöbs, och som Jeg var der inde da haffde, de ord om imellomb denom selff at Morten vilde kiöbe en stud, da sagde Jeg, Jeg ved huor der er en stud, som staar til Her Jenses i Herrested til fuors, och Jeg haffer louat selge den paa Tiöme Laursens vegna, huilka ord Jeg sagde aff min missforstand, och Morten var ferdig at skulde fölge mig til Her Jenses och besee studen, Mens det bleff beroed for det var sildig. Saa gick jeg til Ystad och ander dagen efter gick jeg til Herrested och sagde for Her Jens at Toldern i Ystaed haffde vist mig op efter studen, han vilde besee den, saa gick Her Jens ned med mig i manhuset som studen stoed, och jeg löste studen och Her Jens stoed hos ved baasen, men jeg löste den, och Her Jens sagde til mig Bee, til min broder Witius komer han skall kiöre paa studen med eder ud ad waÿen, mens jeg dreff fuort och Vitius komb intet med mig, saa dreff jeg til Kiöbinge, och komb der mod middagst?d, och jeg dreff lige ind til Peder Gages med studen, men Per var intet hiemb, och sagde till Morten her er studen, omb i vil kiöbe den, och der som vi icke bliffr kiöbs, saa skall jeg driffe den til Bolderup til Eric Christensson der skall den varre til fuors, omb sier kom vi i handel om same stud, och bleff kiöbs, saa jeg fick for den aff Morten - Tj slette dr. och er jeg der paa hans hiemel for same stud. Etter huilken medfort for:n Morten Andersson Gage formente icke at haffe giort orett med hans kiöb, ej heller formoder at haffe kiöbt ved nogon tiuff, at han der offr skulde miste sit kiöb, men etterdj Per, som er her tilstede inden tinge och gaar hanom i hiemelsted, och studen er andtvordit först Hans skofliger til troer hand saa den er icke tiuffstaalen, formener der for, at dersom Tiöme Larsson vil haffe sin stud igien bör hanom hans udlagde penga tilbage igien, och Tiöme Larsson siden at söge Hans skofligere som han har andtvordit studen, saa vit han ved laug och rett koma for retta, Tj dersom Morten Andersson haffde kiöbt ..
 
Målet är betydligt längre än min avskrift.  
 
Bengt i Borrby