NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-06
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2005-01-05, 22:15
Jo, man måste ha hjärnkontoret i trim när man ger sig i lag med denna släkt  
 
Kirstine Anders Pers i L. Köpinge har också en dotter Elna Andersdotter. I mitt förra inlägg nämner jag att hon blev gift 1681 med Jöns Persson, som var bror till syndre Anders Persson. Det rör sig alltså om två bröder gifta med två systrar.  
 
De båda bröderna, syndre Anders Persson och Jöns Persson är söner till Peder Jönsson/Jensen Gagge.
 
Peder Jönsson nämns endast med namnet Gagge i domböckerna. Han brukar nr.9 St. Köpinge, som övertas av sonen Jöns Persson, död 1733 i en ålder av 86 år.
Peder Jönsson Gagge lever 1676, men är troligen avliden före 1680, då sonen drängen Jöns Persson står för hemmanet enl. Mtl.  
 
År 1682 döps Sal. Per Jönssons son Jöns Perssons son Peder. (Det är nog enda gången jag sett en sådan notis i kyrkoboken).
 
Peder Jensen Gagge nämns bl.a. i Ingelstad häradsrätt 1661 d.11 mars där han är instämd av Anders Hals (ridefogde på Bollerup) för afförsell. Vad saken gäller vet jag ej då den inte återkommer.
 
1661 d.22 juli är Peder Jensen och Måns Gagge i Köpinge instämda för att ha sålt ett par stutar åt en främmande tysk via Peder Olsen I Ystad, emot förbud.
 
Peder Jensen Gagge och Måns Andersen Gagge i St. Köpinge är inblandade i en process rörande Kongl. Majts byfogde Christen Jensen i Ystad, gällande en attest de underskrivet angående kronoskatterna för St. Köpinge. Saken är uppe i Ingelstad häradsrätt 1664 d.6 juni och 11 juli, samt i Ystad byting d.21 nov och 1667 d.15 apr.
 
Ingen av Peder Jensen Gagges två söner använder namnet Gagge så vitt jag känner till.
Peder Jensen Gagge kan knappast vara son till Jens Gagge med tanke på att dennes gård Gaggegården i Ystad synes ha ärvts av Gaggarna i Köpinge och Anders Larsson i Herrestad, som i varje fall är de som säljer den år 1692.