NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-06
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2005-01-05, 16:38
Hej Magnus.
I trolovningsnotisen år 1684 d. 3 advent står Lars Oluffson Gagge frå Herrestadh.
 
Vad gäller dopvittnena på Sal. Lars O. Gagges son Lars dop år 1695, så har jag skrivit Giertru Jöran Pärsons som gudmor.
Det finns en Jöran Persson i L.Köpinge som begravs d.20 okt. 1699 i en ålder av 64 år och 5 mån., men han nämns ej i Mtl. 1699. Det finns också en Gertrud Jörans i St. Köpinge som står gudmor år 1698 åt Per Månssons barn i smedjegården. Jag har dock inte undersökt någon av dem, men kan möjligen ha mer information i mina anteckningar.
 
Dopvittnet Edela Anders Svens i St. Köpinge är Ingvar Trulssons styvdotter Edela Andersdotter.
Hon var gift första år 1680 med syndre Anders Persson på nr.4 St. Köpinge, nämndeman i Ingelstad häradsrätt, som också brukade nr.7 St.Köpinge. Nämndeman Anders Persson dog 1689, begrovs d. 14 maj, och änkan Edela Andersdotter blev omgift 1690 med Anders Svensson från Kabusa. Vid trolovningen d.19 mars stod hennes systers man Mats Matsson i St. Köpinge trolovningsman.
År 1681 döptes syndre Anders Perssons dotter Kirstina. Gudmor var kones Moder Kirstine Anderss Peers i lille kiöbinge. Kirstine Anders Pers i L.Köpinge blev omgift år 1682 med Ingvar Trulsson från Bussjö.
 
Syndre Anders Persson i St. Köpinge var trolovningsman år 1681 åt sin bror Jöns Persson i St.Köpinge då denne trolovades med Elna Andersdotter. Elnas trolovningsman var hennes  bror Per Andersson, som att döma av bomärket är densamme som Per Andersson i L.Köpinge vilken stod trolovningsman år 1682 åt sin moder Kirstine Anders Pers då hon trolovas med Ingvar Trulsson.
 
Jag kan väl nämna att syndre Anders Perssons fader var Peder Gagge, som 1667 d.3 dec. är instämd på sin sons Anders Perssons vägnar för dennes resterande landgille av år 1666. Gården som Anders Persson brukar ägs av Bollerup. I Jordrevningsprotokollet 1671 ägs nr.4 av Bollerup och brukas av Mäster Anders Persson.
(Norre Anders Persson brukar nr.22 St.Köpinge, som 1671 ägs av Giedsholm, senare Örup)
 
Jag har ingen aning om Kirstina Olsdotter i Kabusa, avliden 1718, och född 1666 i St. Herrestad kan vara en syster till Lars Olofsson Gagge. Det finns en del Olof/Ola vid tiden att välja på i St. Herrestad som ev. fader till Kirstina, som t.ex. Olof Svensson, Olof Trulsson, Olof Gagge, Olof Månsson och Olof Nilsson.
 
För övrigt vet jag inte alls vad det blev av Lars Olofsson Gagges tre systrar.
 
Lars Olofsson Gagge och Marna Olofsdotter fick också en son Lars år 1691, döpt d.9 okt. Förmodligen avliden. Jag vet inte om sonen Lars f. 1695 nådde vuxen ålder.
Lars O. Gagge dog 1694 och begrovs d.3 advent.
 
Marna Olofsdotter nämns ej i Mtl. 1699, men väl i Mtl. 1710, då Marna Sal. Lars Gagges är inhyses hos Hans Olsson på nr.5 Lilla Köpinge, som troligen är en bror.
År 1724 bor Marna Olofsdotter i Baldringetorp. Hon vittnar detta år d.5 juni i Herrestad häradsrätt gällande en ägotvist om skattehemmanet nr.12 L.Köpinge, som för ca. 51 år sedan pantsattes av Olof Jönsson till Marnas fader Olof Persson. Olof Persson innehade hemmanet i 30 år, men bodde förmodligen aldrig där. När Olof Persson dog i pesten inlöstes skattebrevet av Hans Olsson i Stora Köpinge. Obsevera! att det ej rör sig om Hans Olsson på nr.5 Lilla Köpinge som också dog peståret 1712.
 
Vänliga hälsningar
Birte