NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-06
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2005-01-05, 09:17
Hej
 
Denna julen har jag snöat in lite på Gagge och då närmare bestämt på Lars Olofsson Gagge i Stora Herrestad! (Ganska bra gjort att snöa in på ett ämne när man bor i södra skåne och endast ser snö på gamla bilder!) Lars Olofsson Gagge fanns enligt Katekismilängden 1683 bosatt i Stora Herrestad tillsammans med hans syskon; Mätta Kirstena och Elna. Men jag undrar om det inte är samma Lars Olofsson Gagge som gifter sig i Stora Köpinge 1684-01-11 med en Marna Olofsdotter. Se min avskrift:
 
1684
Dmc 3 Adventis
Pålett Lars Oluffsson Gagge på tiene ? Marne Oluffsdotter ifra Lilla Kiöpinge ... på hans sida Lars Monsson Gagge och på hennes sida hennes fader Oluff Peersson i Lilla Kiöpinge hvilka lofftes och betyger:
1. att bliffa ....
Oluff [bomärke] Peersson
Lars [bomärke] Monsson gagge
 
Noterbart att det är Lars Månsson Gagge som står som löftesman föd Lars Olofsson Gagge. Lars Olofsson Gagge och Marna Olofsdotter får minst ett barn, sonen Lars född 1695-07:
 
1695
12. Dom 10 Trin frambar Kierstina Jöran Pärssons, Sal Lars Gagges lilla son till dett H. dopens S: Som blef kallat Lars. Vittnen Pär Oluffsson, Ingvar Truls och Lars Jöransson i L.Kiöpinge, ??? Bengta Oluffsdotter ibdem. Edela Anders Svens och Elena Oluffsdotter i St.Kiöpinge.
 
Men här står Lars Gagge som salig och mycket riktigt så hittade jag honom i dödboken:
 
1694
Dom. 3 Adventus begrofs Sal. Lars Olufsson Gagge här uti Stora Köpinge.
 
Däremot så har jag inte lyckats att finna ut var hans änka Marna tar vägen, ej heller om deras son Lars överlever farsoterna kring 1712 och gifter sig...
 
Men jag undrar också om Lars Olofsson Gagges syster Kirstena kan vara den som bar Lars vid hans barndop (Kierstina Jöran Pärs) eller om det är hon som var gift med Nils Andersson från Glemminge? Kirstena Nils Anders dog 1718-01-21 i Kabusa:
 
1718
D.21 Jan: afled nu i ??? Sal: Kirstena Olsdotter i Cabusa som föddes i Stora Härrestad 1666. Gift 1686. Var 51 åhr och några veckor gammal. Begrofs d.31 Jan:
 
Åldersmässigt stämmer hon väl in men jag har inte hittat några belägg för att det är samma person... Nils Andersson dog på Kabusa nr.5 1712-08-27.
 
Det finns även en Elena Oluffsdotter från Stora Köpinge nämnd som vittne när Lars Larsson döptes 1695 och hon kan mycket möjligt vara Lars Olofsson Gagges syster. Men är det någon som vet närmare var dessa systrar tog vägen?
 
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård
 
PS. Jag höll på att glöma att Marna Olofsdotter som gifte sig med Lars Olofsson Gagge var dotter till nämndemannen Olof Persson (ca1626-1712) i Stora Köpinge och hans hustru Agda Persdotter (ca1638-1705)! Vittnen Per Olofsson var hennes bror som dog 1710-06-25 i St.Köpinge och Ingvar Truls var gift med hennes syster Gertrud! (Mina anfädrar!) Edela Anders Svens är dock en gåta!