NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-06
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2004-12-15, 17:22
Tack för att du tog dig tid att leta fram denna uppgift Bengt. Alla pusselbitar är viktiga.
 
Jag har gått igenom lite mantalslängder m.m. och utifrån dessa så tror jag att Bengta Mårten Peders och hennes son Per Mårtensson är identiska med drängen Per Mårtensson i St. Köpinge, som står för eget hushåll, i Mantalslängden 1672. Han har sin utgamla moder boende hos sig enl. marginalanteckning. Per Mårtensson bör vara densamme som i Jordrevningsprotokollet 1671 brukar nr.8 i byn. Visserligen kan det vara denna Bengta som gift sig senare med Per Larsson, men hon kan i så fall inte vara mor till Anders Mårtensson i Kadesjö.
 
I Mtl. reg. 1640 för St. Köpinge, finns i byn 4 st. Mårten, nämligen Mårten Larsson, Mårten Pedersson, Mårten Olsson och gathusmannen Mårten Pedersson.
 
I Decimantjordeboken 1651 återfinns alla dessa ovanstående.
 
I Sognepraesternas disignationer på gårdar år 1657, dyker Peder Larsson upp i byn för första gången. Han brukar då en gård tillsammans med Nils Nilsson. Av de tidigare nämnda Mårten saknas Morten Lauridtzön. En av de två Mårten Pederssons har fått tillnamnet blegind.
 
I Mtl.1658 saknas också Mårten Larsson, men vi har Peder Larsson och hustru, en dräng och en piga. Han är förresten den ende Peder Larsson i byn.
 
I Mtl. 1663 finns Per Larsson, hustru, dräng och piga, men ingen Mårten Pedersson alls.
 
Jordrevningsprotokollet 1671, St. Köpinge nr.28, Peder Larsson och styvsonen Anders Mårtensson, samt Anders Månsson Gagge.
 
Mtl. 1672 Per Larsson och 1 dräng (I marginalen står) Anders Mårtensson. Obs! I denna längd är hustrur markerade, men Per Larsson har ingen!
 
Mtl. och kontributioner 1676, inga hustrur markeras här och det finns två stycken Per Larsson ibyn. Den ene kan dock vara husman.
 
Mtl. 1680, som har hustrur antecknade, Per Larsson har ingen! Han är den ende med namnet i byn som antecknats.
 
I Mtl. 1691 finns inte Per Larsson upptagen, ej heller i 1699 års längd. Han är förmodligen då en av de gårdmän eller inhysesmän som endast upptas med markering, men ingen sådan finns på nr.28 eller nr.16.
Att jag nämner nr.16 beror på att det var Peder Larsson som först upptog detta hemman år 1671, som legat öde ett tag. Nr. 16 brukas sedan fram till åtminstone år 1764 av nr.28 och bebos av söner hemmahörande på nr.28.
 
Om Anders Mårtensson i Kadesjö är född i St. Köpinge så håller jag en slant på att hans far var Mårten Larsson.