NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-06-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-06-22
Skrivet av: Peter Wirdemo skrivet 2012-06-22, 16:12
Hej!
 
Jag letar efter information om min fmm: Ida Maria Helena Andersdotter (f: 14 mar 1896 i Dragaryd B. Nybo , Dannäs). Hon arbetade som piga på olika ställen, mest i Småland.  
 
Omkring 4:e apr 1918 flyttar hon enligt hfl och utflyttningslängd från Dannäs till Stoby. Där får hon också en dotter: Greta Lotti Martina Andersson (f: 24 feb 1918 i Stoby), vilket tyder på att hon uppehållit sig i Stoby innan det syns i flyttningslängderna.  
 
Dottern Greta står som född utanför äktenskap på de ställen jag kan hitta.
 
Ida Maria Helena flyttar tillbaka till Dannäs redan 1919 enlig hfl och flyttningslängderna i Dannäs.  
 
Vad jag söker är var de bodde i Stoby och tillsammans med vilka. Jag antar att Ida Maria Helena arbetade där som piga något år. Senare (29 jun 1924) fick Ida Maria Helena en dotter till: Berta Nina Ingeborg i Dannäs, fader okänd, men mycket tyder på att Johan Peter Ludvig Svensson är fadern. Ida Maria Helena gifter sig 1933 med Johan Peter Ludvig Svensson, men jag ser inga tecken på att Johan bott i Stoby, så jag är inte säker på om Johan är både Berta och Gretas far.
 
Tack på förhand!