NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-22
Skrivet av: Dag M. Hermfelt skrivet 2003-02-21, 09:04
Hej särskilt Ingrid Cleman och Anders Berg.
Mer om Tulson Mossberg.
Det goda råd som jag fått av Ingrid Cleman, nämligen att närmare studera Snickarämbetets i Kristianstad handlingar har burit frukt. När Tulson Mossberg 1791 kom till Östra Torsås socken står han i HFL antecknad som snickare. Själv trodde jag nog att han stått utanför skråväsendet och sysslat med enklare möbeltillverkning på landsbygden. Göingebygden är ju bekant för sina skickliga snickerihantverkare. Kristianstads snickarämbetes handlingar för 16-1800-talen är mikrofilmade (SVAR) men arkivet finns på Nordiska museet. Jag har nu genomgått dessa handlingar och gjort följande fynd.
 
År 1785 den 12 November var ordinarie sammankomst med Lofl. Snickare Ämbetet ... i Christianstadh
 
[Ärende]
Nr. 5
Efter ingifvande skriftl. contract låter åldermannen Mäster E. Fr. Zimmerman hos sig inskrifva gossen Tulson Sånasson att lära handtwercket uti fem år, räknat från sistl. Påsk detta år till samma tid år 1790. Hvarföre inskrifningsafgiften nu til lådan betalas. Prestebevis utlofvade ålderman att ofördröjligen anskaffa om gossens födelse och härkomst.
 
 
Den 16 dec. 1786 [Attest]
 
Att gossen Tulson Sönasson af Matberga är född af ärliga ägta föräldrar, fadern Söne Tulson och modern Sara Trulsdotter, som för detta bebodt en hemmans dehl i Matberga och Farstorps socken, samt att ha härstädes fördt ett ährligt och skickeligt lefverne, det wittnas här med. Och som han nu hafva begifvit sig till Christianstadh att lära handtwärck önskas honom lycka och wälsignelse der til. Han är född i Matberga åhr 1769, den 1Februari.
Eilert Trost
Probst och kyrkioherde
Hästveda den 28 October 1786.
 
Nu torde det inte längre råda några tvivel om att den Tulson Mossberg som kom till Östra Torsås socken i Kronobergs län 1791, också var den gosse Tulson Sånasson som i november 1785 inskrevs som lärgosse vid snickarämbetet i Kristianstad. Anders Berg har säkert helt rätt när han förmodar att efterleden i Matberga också bildat efterleden i namnet Mossberg.  
Fallet Mossberg är ett gott exempel på vad initierade inlägg i Rötter kan betyda för att föra en viss forskning framåt. Tack Ingrid och Anders!
 Hälsningar
Dag