NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 juli, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 juli, 2015
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2015-07-03, 17:19
Du har helt rätt Marie.  
 
Erland Månssons första hustru var änkan Mätta Persdotter (1689-1751)
Mätta var första gången gift med Ingvar Månsson. På Järrestad häradsting den 20 feb 1717 får Ingvar Månsson köpebrev på Stiby nr 25. Utdrag från häradsrätten.
 
”Rådmannen och Hospitalsföreståndaren  Hr: Lars Weibull inkom för rätten, och Insinuerade en Specification på det Stedsmål han 1716 upburit, Nembl af drängen Ingvar Månsson, som emottagit Hospitals hemmanet No 25 i Stiby 1/3 gifvit i stedsmål 2 Dr 16 /:.”
 
Att Ingvar Månsson skulle vara broder till Erland har jag inte hittat några uppgifter om. Det skulle isf finnas i Domkapitlets handlingar om Erland ville gifta sig med sin brors änka och några sådana uppgifter har jag inte hittat.
 
Ingvar Månsson och Mätta får åtminstone tre barn; Jöns, Måns och Karna. Exakt vilket är Ingvar Månsson avlider vet jag inte men han lever 1723 (jb) men är avliden 1728 (jb) och änkan då gift med Erland Månsson.  
 
Nedan utdrag angående tvist om arvet efter Måns Ingvarsson som jag hittade på Ingelstad häradsting den 17 feb 1742:
 
”Avlidne drängen Måns Ingvarssons trolovade och sedermera förklarade fästekvinna Elna Truedsdotter, kärar till bemente drängs styvfader Erland Månsson och dess broder Jöns Ingvarsson i Stiby, samt svågern Broder Tuesson i Hammenhög, beträffande så väl giftorättsåtnjutande uti avl:ne Måns Ingvarssons efterlämnade egendom och kvarlåtenskap, som och att det med Måns Ingvarsson sammanavlade gossebarn, måtta undfå dess tillkommande arvelott efter förberörde dess fader; varföre utan påstås att svaranderna måtta edel:n uppgiva vad och huru mycken egendom Måns Ingvarsson efter sig lämnat.
Erland Månsson så å egna som Jöns Ingvarssons och Broder Truessons vägnar, låtit vice versa instämma Elna Truedsdotter för det hon uppburit avl:ne Måns Ingvarssons halva drängelön hos dess varande husbonde Ola Persson i Hammenhög 9 Dr smt, vilka jämte tingsomkostnings ersättande återfordras.
Elna tillstädes jämte fullmäktigen fiskalen Mårten Gutzelke, samt Erland Månsson och Broder Truesson å egena personer, tillika med Jöns Ingvarssons förmyndare kyrkoherden ärevördige och vällärde hr Anders Holst.
 
De följande sidorna i domprotokollet behandlar hur förfarandet skett vid tillsättandet av förmyndare. Erland Månsson berättar, att han som styvfader till Måns Ingvarsson först varit förmyndare men att något missförstånd skett när han skulle ta emot arvet och då hade istället kyrkoherden fått uppdraget.
Dock kommer parterna vänligen överens om, att Erland Månsson, Jöns Ingvarsson, Anders Holst och Broder Truedsson uti 7 års tid giva till Elna Truedsdotter årligen 2 skäppor korn, som tillsammans gör en tunna om året, ”för vilket korn en för alla och alla för en svara bör samt att Elna skall få emottaga och behålla 8 Dr smt, såsom innestående drängelön hos Måns Ingvarssons husbonde, som de och erkänna och förklara Elna Truedsdotter för Måns Ingvarssons trolovade fästekvinna, varemot Elna Truedsdotter lovar och försäkrar sig varken nu eller framledes skola å egena å dess barns vägnar fordra något arv efter sagde Måns Ingvarsson.”
 
Några anor till Mätta Persdotter har jag dock inte hittat, hon är en svår nöt att knäcka.
 
Hälsar Bengt i Borrby