NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 mars, 2014
Skrivet av: Bengt Holm skrivet 2012-02-25, 18:14
`Hej !
Jag har inte lyckats hitta dödsorten för Hans Haraldsson, f. 1729-06-22 i Gussnava, Skårby. I bifogad bild som är hämtad ur Johan Nilssons bok Släktforskning från Ljunits härad under 300 år står att Hans Haraldsson dog 1780-07-23 men inte var han dog. Han var husman i Villie på 1760-talet men han dog inte i Villie enligt död- och begravningsboken därifrån. Han dog inte heller i Skårby enligt kyrkoboken därifrån (som flera av forskarna på DISBYT har angivit). Eftersom Johan Nilsson angett ett så exakt datum får man utgå ifrån att han sett uppgiften i något arkivdokument. Men vilket?
 
Jag har konstaterat att det dokument som Johan Nilsson hämtat dödsdatum ifrån inte var någon bouppteckning efter honom eller hustrun.
Jag har försökt följa honom i Villie födelsebok och då funnit att han var husman eller åbo på gården Frankhult. Fram till 1769 har jag funnit barn till honom och hustrun Karna Månsdotter.
I mantalslängderna har jag kunnat följa honom på Frankhult fram till 1771, men 1772 (1773 års mantalslängd) är han borta. Tyvärr har jag inte lyckats hitta hans nya boställe, några flyttningslängder fanns inte från den här tiden. Men i mantalslängden från Skårby fanns en Hans Haraldsson på No.9 i Gussnava år 1772. Sedan finns det tyvärr inte några mantalslängder förrän 1786.
Jag har lusläst dödböckerna för tiden 1772 och framåt i både Villie och närbelägna Skårby utan att hitta någon dödsnotis.
 
Frågan kvarstår: Var fick Johan Nilsson det exakta dödsdatumet ifrån? Kan det ha varit så att han skrivit fel datum?  
Vore tacksam för hjälp med att utreda detta.
 
Med vänlig hälsning/Bengt Holm
 
popjpeg{349963,Utdrag ur släktutredning}