NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 mars, 2014
Skrivet av: Ola Nilsson skrivet 2011-02-26, 23:58
Stig,
Om man tittar på andra dödsnotiser i socknen verkar det inte vara ovanligt med upp till 10 dagar mellan dödsfall och begravning, och troligen är dödsåldern avrundad nedåt till hela veckor. Då verkar tiden på drygt 5 veckor inte orimlig. Visst kan det vara fråga om en förväxling, men det låter inte troligt. Dessutom innehåller modern Margareta Gertsdotters bouppteckning ( Ljunits häradsrätt AIa:3 (1764-1765) Bild 3510 / sid 16) bröstarvingarna Gert 20 år, Mårten 11 år, Ola 2 år, Anna 16 år, Karna 7 år. Så man kan nog utgå ifrån att det är hennes och Nils Olssons son Per som dör 17510401.
 
Å andra sidan, så tituleras Per Nilsson dräng och åbo No 4 Hunnestad när han gifter sig med pigan Elina Nilsdotter 1789-03-30 (Skårby C:3 (1776-1824) Bild 48 / sid 41). Titeln borde ju innebära att han inte gifter sig till gården. Nils Olsson verkar inte ha någon dotter Elina (och ingen mer son Per), som skulle kunna vara arvtagare, trots totalt minst 25 barn om jag räknar rätt. Många av dem dog unga, så att namnet återanvändes; jag räknar till 4 st Ola, och 3 st Jöran, 3 Gert, 2 Mårten, 2 Anna, 2 Bengta och 2 Kirstena. Varför återanvände de inte namnet Per om han också dog ung?
 
I mantalslängderna syns att Per och Elina har en dräng Ola, vars ålder stämmer väl med Nils Olssons yngste son med det namnet. Det skulle ju kunna vara ett tecken på att gården är kvar inom familjen, men det behöver ju inte betyda det.
 
Så sammanfattningsvis kan jag tyvärr inte hjälpa dig med hur Per Nilsson är släkt med Nils Olsson.
/Ola