NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-17
Skrivet av: Gunnar Carlin skrivet 2001-11-04, 20:53
Hej Magnus,
Den Elsa Larsdotter som du nämner som barn till III:3 är min ff mf mf m och var gift med Hans Mårtensson på Varmlösa 15 i Katslösa socken. Hon dog 19/4 1816 i Katslösa och kallas då (men ingen annanstans?) Elsa Sandberg. Se diskussion under släkter:Sandberg. Jag har förgäves letat efter hennes anor, och precis som du under letandet stött på FamilySearchs uppgifter, som jag inte litar på ett enda dugg. Jag tycker det verkar som man sammanblandat Katslösa i Ljunits och Risekatslösa vid Bjuv. Tyvärr finns inte Ville kyrkböcker kvar från 1705-1740, så varken Lars Perssons eller Sissela Larsdotters födelsedatum eller vigseldatum kan vara en förstahandsuppgift. Vigseldatum 1738 är dessutom betänkligt eftersom fyra av barnen föddes tidigare än så.  
I Katslösa husförhör AI:2 står att Elsa är född 12/8 1730 i Snårestad, vilket inte heller gått att bekräfta. Att hon kanske ändå kom från Trunnerup antyds av att flera av barnens faddrar anges komma från Trunnarp/Trungerup. Det finns ingen Lars Persson i Trunnerup i 1739 års katekismilängd.  
Förhoppningsvis finns det väl någon substans bakom Mormonernas uppgifter, så om någon vet besked vore jag mycket tacksam. Går det att bekräfta att det fanns en Lars Persson och Sissela Larsdotter i Trunnerup, Villie runt 1730?