NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2004-05-01, 18:10
Hej Gunnar.
Av någon anledning har jag inga anteckningar från Svenstorp katekismilängder 1684 - 1689. Det måste ha saknats sidor, ev. ett mikrokort, för jag kan väl inte ha missat så mycket! Jag har nämligen endast en anteckning från 1684 och då om Truls Andersson i Lindby. Däremot har jag antecknat att i Rödemölla 1683 finns Olle Påwells med dotter Bente och 1695 Bendt Tues med familj.
 
Nåväl, jag tror du löst problemet åt mig. För nu finns det ett band mellan Skurup, Örsjö, Rödemölla, Persemölla och Sandåkra, nämligen:
1693 - 96 då Bengt Persson i Persemölla står fadder åt Truls Anderssons barn i Skurup. 1698 då Truls Andersson från Örsjö står fadder åt Tyke Westessons barn i Sandåkra och 1689 då Tyke Westesson i Sandåkra är dopvittne åt Bengt Perssons i Persemölla barn.
Eftersom Truls Andersson från Rödemölla också återfinns som dopvittne åt Tyke Westessons barn i Sandåkra år 1689 så är sannolikheten stor för att han är identisk med Truls Andersson i Örsjö.
 
Tyke Westessons i Sandåkra hustru nämns heta Kari Persdotter år 1698 då deras dotter Elna döps.
 
I Solberga katekismilängder 1695 och 1701 upptas Lars Nilsson och hustru Anna Andersdotter i Solberga.
 
Vi har alltså tre högst sannolika syskon Arina, Anna och Truls. Deras fader måste då vara Anders Trulsson, känd i Skurup från 1691 ( kommunionl.) och avliden där 1697.  
 
 
Enligt Mandtall 1676, Kontribution, Regenskaber fra midlertidigt besatte lande, Riksarkivet, Köpenhamn....... Kopia från *SGF Arkivet, nr.111.
Finns i Skurup by år 1676 upptaget 13 bönder. Ingen heter Anders Trulsson.
 
Det mesta pekar på att Helmer Frennings uppgifter är mycket trovärdiga i detta fall och jag känner mig nöjd med att kunna sätta den omkringflyttande Anders Trulsson som fader åt min Truls Andersson i Örsjö och med din hjälp Gunnar gick det fort som tåget. Tackar så hemskt mycket för detta.
 
Birte)
 
* SGF = Skånes Genealogiska Förbund.