NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25
Skrivet av: Gunnar Carlin skrivet 2004-04-30, 14:18
Tack Birte för årtalen 1655 och 1656, jag ser nu att min upplaga av kyrkboken saknar en sida, så listan ovan skall nog utvidgas. Dessutom har ju kykboken i sig själv luckor, men det är en annan historia, en sådan lucka finns i dödboken 5/10 1655 till 25/4 1656, vilket kan vara bra att känna till.  
 
Meningen med mitt inlägg om Thicke/Tyke ovan var inte att onödigt dubblera Gudruns uppgifter, utan snarast att meddela att det finns ett levande akademiskt forskningsprojekt om personnamn, som kan konsulteras. En artikel Arina finns på deras hemsida och visar att det finns ytterst få (medeltida) belägg. Jag har bara stött på en Arina (Persdotter), död 1707 i Gylle. Men visst, det kan ju ha funnits lokala/släktrelaterade koncentrationer av namnet.  
 
När Arna Andersdotter och Bengt Persson i Persemölla får sonen Olof nyårsdagen 1689, finns, som Frenning påpekar, bland faddrarna moderns halvbror Tyke Vestesson i Sandåkra, moderns syster Anna Lars Nilsson i Solberga, men också Truls Andersson i Rödemölla. Alla förmodade barn till Anders är samlade.